شکست مذاکرات حماس و تل‌آویو؛ تقویت احتمال ورود دوحه به خط میانجیگری

شکست مذاکرات حماس و تل‌آویو؛ تقویت احتمال ورود دوحه به خط میانجیگری
شنبه 12 تير 1400 - 13:59

یک روزنامه عربی با اشاره به عدم نتیجه‌بخش بودن مذاکرات غیر مستقیم تل‌آویو و حماس در قاهره، از احتمال ورود دوحه به عنوان یک میانجیگر جدید به روند مذاکرات جاری در مصر خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در تحلیلی، حمله بامداد روز جمعه رژیم صهیونیستی به جنوب نوارغزه را نشانه شکست مذاکرات قاهره دانست و با اشاره به اختلافات موجود در این مذاکرات از تحرک قطر برای میانجیگری و کمک به مصر در این مسیر خبر داد و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بر شرط خود پافشاری می‌کند و در مقابل حماس نیز به تشدید تنش در مرحله آتی تهدید می‌کند.

به نوشته این روزنامه، «شنیده شدن صدای بمباران‌های اسرائیل در مناطق مختلف نوار غزه با وجود برقراری آتش‌بس شکننده پس از تشدید درگیری‌های خونین اخیر، تنها بر مواضعی که تخریب شدند، تاثیر نگذاشت بلکه یک پیام آشکار و آینه‌ای برای بازتاب دیدارهای محرمانه در پایتخت مصر با رهبران حماس و اسرائیل بود».

«نادر الصفدی»، نویسنده این تحلیل معتقد است که پیام آشکار حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در بامداد روز جمعه، این است که تمام آن‌چه طی بیش از یک ماه و نیم تا به اکنون در قاهره در جریان است، هیچ پیشرفت قابل ذکری نداشته و هنوز پرونده‌های زیادی وجود دارد که راه حلی برای آن پیدا نشده تا یک توافق رسمی میان جنبش حماس و اسرائیل رقم بخورد یا دست‌کم آتش‌بس کنونی ثمری داشته باشد.

وی نوشت: «تمامی اظهارات رهبران جنبش حماس و نیز مقامات مسئول سیاسی و امنیتی اسرائیل درباره اوضاع کنونی و مذاکرات با بدبینی فراوانی همراه است و از یک مرحله دشوار و خشن پیش رو حکایت می‌کند که عنوان اصلی آن تهدید به باز شدن جبهه نبردی شدیدتر و شدیدتر است».

بنا بر این گزارش، پرونده‌هایی که در قاهره مورد بررسی قرار می‌گیرد، طبق اطلاعات به دست آمده، عبارت است از: تثبیت آتش‌بس در نوار غزه، برداشتن گامهایی برای رفع تدریجی محاصره از نوار غزه، تسهیل روند بازسازی و آوردن اعتبارات قطر و اتمام سند تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل.

اما این پرونده‌های پیچیده هنوز، بر سر جای خود هستند و برخی از آنها، به دلیل پافشاری دولت اشغالگر اسرائیل بر شرطش ،اساسا باز نشده‌اند و هنوز در صف و نوبت بررسی قرار دارند.شرط اسرائیل وارد کردن پرونده سند تبادل اسرا در مذاکرات بازسازی، آتش‌بس، محاصره و پولهای قطر است. امری که با مخالفت شدید حماس روبروست. امری که موجب می‌شود تا طی چند روز آینده، این اختلافات به اوج برسد و رسما، شکست مذاکرات اعلام شود.

به گفته منابع آگاه رأی الیوم، مصر همچنان وسط این مذاکرات را گرفته و تلاش می‌کند تا دیدگاه‌های طرفین را منتقل کند، شاید به یک تقاطعی برسد که تلاش‌های آن در دستیابی به یک توافق الزام‌آور و شجاعانه را به نتیجه برساند اما کلیه نشانه‌ها حاکی از آن است که قاهره تا به این لحظه موفق نبوده و به نظر می‌سرد که نیازمند یک میانجیگر حامی دیگر است.

این منابع می‌گویند که چشمهای اسرائیل و حماس به سوی قطر دوخته شده تا در کنار مصر، میانجیگری کند و راکد ماندن پرونده‌های روی‌هم انبار شده در کشوهای سرویس‌های اطلاعاتی مصر را تمامی بدهد. قاهره با اصلِ ایفای نقش دوحه در این پرونده به ویژه در سایه تهدیدهای مکرر دو طرف به آغاز یک دور جدید از تشدید تنش مشکلی ندارد.

بنا بر این گزارش، قاهره بخوبی می‌داند که دستیابی توافق میان حماس و اسرائیل در شرایط کنونی بسیار دشوار است و تلاش خواهد کرد که تعهدات الزام‌آوری از طرفین در خصوص عدم تشدید اوضاع بگیرد و در عین حال یک دریچه باریک برای کاهش محاصره تحمیلی علیه نوار غزه بدون دادن وعده‌های رسمی باز کند.

به گفته این منابع، ورود قطر به خط میانجیگری می‌تواند تعیین‌کننده باشد. بویژه در سایه روابط خوب آن با اسرائیل و حماس و امکان اعمال فشار بر طرفین به میزان بیشتر برای عبور از اختلافاتی که می‌تواند منجر به آغاز جنگی جدید علیه نوار غزه شود.

نویسنده در ادامه می‌گوید که مصر از تشدید تنش مکرر از سوی اسرائیل علیه غزه و بمباران آن در واکنش به بالن‌های آتش‌زایی که از نوار غزه فرستاده می‌شود بشدت عصبانی است و به هیأت اسرائیلی حاضر در مصر و نیز هیأت مذاکره کننده حماس ابلاغ کرده است که در صورت تداوم این واکنش شدید ارتش اشغالگر، مذاکرات را متوقف خواهد کرد.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، بامداد روز جمعه برخی مناطق نوار غزه را به بهانه فرستادن بالن‌های آتش‌زای فلسطینی بمباران کردند. این در حالی بود که پس از جنگ اخیر رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین که بیش از ده روز به طول انجامید، در ۲۱ می گذشته، اسرائیل و حماس از برقراری آتش‌بس میان دو طرف خبر دادند.

روزنامه جروزالم‌پست گزارش داده حمله هواپیماهای اسرائیلی به نقاطی در جنوب غزه در واکنش به پرتاب بالون‌های آتش‌زا از داخل این منطقه به سمت شهرک‌های اسرائیلی صورت گرفته است.

یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم مدعی شد هواپیمای این رژیم یک تأسیسات ساخت سلاح متعلق به حماس را در غزه در پاسخ به پرتاب بالون‌های آتش‌زا بمباران کرده است.

رژیم صهیونیستی از نزدیک به ۱۵ سال پیش تاکنون، منطقه شلوغ و پرجمعیت نوارغزه را محاصره کرده‌است.

الاخبار: مذاکرات پیشرفتی جزئی داشت

روزنامه «الاخبار»، در یادداشتی که روز جمعه منتشر شد، به نقل از منابع فلسطینی گزارش داد که مذاکرات به مدت چند ساعت میان هیأت فلسطینی و دستگاه اطلاعات مصر در یکی از مقرهای سازمان اطلاعات این کشور در قاهره به طول انجامیده و دو طرف در این مذاکرات به اصول اولیه فرایند تبادل اسرا و شروط آن پرداخته‌اند.

بنا بر این گزارش، اشغالگران در ابتدای گفت‌و‌گو بار دیگر بر موضع نخست خود درباره آزادی نظامیان اسیر مقابل رفع تدابیر سخت‌گیرانه از نوار غزه پافشاری کرده‌اند؛ اما هیأت فلسطینی به هیچ عنوان از موضع پیشین خود در این خصوص کوتاه نیامد.

بر اساس این گزارش، فشارهای قاهره بر دشمن موجب شد که هیأت تل‌آویو از این خواسته دست بردارد و بپذیرد که بهای آزادی نظامیانش، آزادی اسرای فلسطینی است؛ اما با این حال، هیأت تل‌آویو به قاهره خبر داد که صلاحیت تصمیم‌گیری درباره مسأله آزادی اسرا را ندارد و اتخاذ چنین تصمیمی نیازمند موافقت کابینه، شورای سیاسی وزیران و کابینه امنیتی است.

هیأت فلسطینی نیز به میانجی مصری ابلاغ کرده که اگر اشغالگران به دنبال دستیابی به یک راه‌حل سریع هستند، بایست با اصول اولیه معامله تبادل اسرا موافقت کنند که بر اساس این گزارش، هیأت تل‌آویو پیش از تصمیم‌گیری نهایی کابینه، خواستار کسب اطلاعاتی درباره وضعیت سلامت جسمانی و روانی نظامیان اسیر شده است.

طبق گفته منابع مذکور، هیأت فلسطینی در پاسخ به این خواسته هیأت رژیم صهیونیستی، آمادگی خود را برای اجرای مرحله نخست اعلام و بیان کرده است که همچون معامله پیشین، به ازای آزادی زنان و اسرای بیمار، اطلاعاتی درباره نظامیان اسیر تل‌آویو ارائه خواهد کرد.

جنبش حماس از تابستان ۲۰۱۴ چهار صهیونیست را به اسارت گرفته است که دو نفر از آن‌ها از نظامیانی هستند که در جنگ غزه مشارکت داشته و دو نفر دیگر نیز به صورت غیرقانونی وارد غزه شده بودند.در مقابل، ۴۵۰۰ اسیر فلسطینی از جمله ۴۱ زن و ۱۴۰ فلسطینی کم سن‌وسال و ۴۴۰ بازداشتی اداری، در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

فارس

پربیننده ترین خبرها