درخواست چین از کانادا برای جبران تبعیض علیه بومیان

درخواست چین از کانادا برای جبران تبعیض علیه بومیان
شنبه 12 تير 1400 - 15:22

سخنگوی وزارت خارجه چین از اوتاوا خواست با بازبینی در رویکرد حقوق بشری خود، به اصلاح ریشه ای برخوردهای نابرابر با بومیان کانادا و جبران ظلم های صورت گرفته علیه آنان بپردازد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش شینهوا، «وانگ ون بین» روز شنبه با اشاره به کشف بقایای ۱۸۲ جسد دفن شده در محل پیشین یک مدرسه شبانه روزی بومیان در جنوب استان بریتیش کلمبیای کانادا گفت: این سومین بار از ماه مه تا کنون است که خبر کشف قبر یا بقایای جسد در محل مدرسه شبانه روزی پیشین بومیان کانادا منتشر می شود.

وی این اخبار را بسیار تکان دهنده و دلخراش خواند و گفت: کانادا بر ظلم خود علیه بومیان سرپوش گذاشته و نمی‌خواهد مسوولیت آن را بر عهده بگیرد اما در سوی دیگر، انگشت انتقاد را به سوی دیگران می‌گیرد.

وانگ از کانادا خواست با بازبینی در رویکرد حقوق بشری خود و رسیدگی به موارد آزار و ظلم علیه بومیان، برخورد نابرابر با آنها را به طور ریشه ای اصلاح کند.

مقامات منطقه کووسس (Cowessess) کانادا روز پنجشنبه اعلام کردند که نزدیک به ۷۵۱ گور بی نام و نشان دیگر در محل مدرسه مسکونی "ماریوال" (Marieval) در استان ساسکاچوان کشف کرده اند.

این در حالی است که تنها چند هفته از خبر کشف ۲۱۵ گور بی نام و نشان در یک مدرسه سابق شبانه روزی در استان بریتیش کلمبیا می گذرد.

سیستم مدارس شبانه روزی که بین سالهای ۱۸۳۱ و ۱۹۹۶ فعالیت می کرد، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را از خانواده های خود جدا و به مدارس مسکونی مسیحی عمدتا کاتولیک آورد. این مدارس از سوی دولت فدرال اداره می شدند.

گزارش یک کمیسیون فدرال نشان می دهد که سیستم این مدارس شبانه روزی نسل کشی فرهنگی را برای مردم بومی کانادا وضع کرده بود.

پربیننده ترین خبرها