توافق روسی ترکی برای حل بحران ادلب بدون اقدام نظامی

توافق روسی ترکی برای حل بحران ادلب بدون اقدام نظامی
يکشنبه 13 تير 1400 - 19:25

پس از حمله ارتش سوریه به مواضع گروههای مسلح در ادلب، اطلاعات واصله حکایت از توافق روسی ترکی برای حل بحران ادلب بدون اقدام نظامی دارد.   

العالم – کشکول

کارشناسان معتقدند که این توافق شامل عقب نشینی افراد مسلح از جبل الزاویه، خارج کردن سلاح سنگین و نیمه سنگین از منطقه، ورود پلیس نظامی روسیه و ترکیه به منطقه و بازگشایی جاده بین المللی حلب – لاذقیه برای اجرای توافق های سوچی و آستانه است.

گفته شده که این توافق در نشست آتی آستانه اعلام و توسط ترکیه اجرا خواهد شد.

در این میان ذکر چند نکته ضروری است.

سازمان اطلاعات ترکیه و جبهه النصره از از نیروهای قفقازی و انصار الاسلام خواسته اند که مواضعشان در حومه لاذقیه را تخلیه کنند و امکان دارد نیروهایشان به مرز افغانستان با کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق منتقل شوند.

ترکیه به افراد مسلح در حومه ادلب پیام داده که باید عقب نشینی کرده و جاده حلب لاذقیه را در راستای توافقات سوچی و آستانه باز کنند.

جبهه النصره چند تروریست داعشی که یک نفرشان یمنی است را به ترکیه تحویل داده است.

کارشناسان گفتند که نشست این باره آستانه درباره بازگشایی جاده بین المللی بسیار سرنوشت ساز است به این دلیل که در آن، توافق روسی ترکی درباره ادلب اعلام و پرونده مفقودان، ربوده شدگان و اسرا بررسی خواهد شد.

همزمان مسکو می کوشد به اردوغان بفهماند که هماهنگی با کرملین، بهترین راه تضمین منافع سوریه، روسیه و ترکیه است.

مسکو و دمشق نیز با حل مشکل ادلب، موضوع کمربند امنیتی ترکیه در سوریه را لغو و نفوذ ناتو در مناطقی از سوریه را محدود خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها