فرانسه حاضر به ارائه نقشه انفجارهای هسته ای خود در الجزایر نیست

فرانسه حاضر به ارائه نقشه انفجارهای هسته ای خود در الجزایر نیست
دوشنبه 14 تير 1400 - 16:30

" الطیب زیتونی" وزیر مجاهدین الجزایر گفت: فرانسه حاضر نیست نقشه های مربوط به انفجارهای هسته ای خود در صحرای الجزایر که در دهه شصت قرن گذشته میلادی انجام داد را به الجزیره ارایه کند.

العالم - آفریقا

زیتونی به مناسبت پنجاه و نهمین سالگرد استقلال کشورش از فرانسه در ۵ ژوئیه ۱۹۲۶ در گفت وگو با خبرگزاری رسمی الجزایر این مطلب را ابراز داشت.

به گفته مورخان ، مقامات استعمارگر فرانسه در طی سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ اقدام به انجام آزمایش های هسته ای در صحرای الجزایر نمودند که ۴ مورد آن روی زمین و ۱۳ مورد دیگر در زیر زمین صورت گرفتند.

زیتونی خاطرنشان کرد: فرانسه از ارائه نقشه های توپوگرافی به منظور شناسایی مناطق دفن زباله های آلاینده، رادیواکتیو و شیمیایی که تا به امروز کشف نشده اند، امتناع می ورزد.

وی افزود: فرانسه همچنین تا کنون از نظر فنی هیچ گونه اقدامی در جهت پاکسازی مناطق آلوده نکرده است و هیچ گونه اقدام بشردوستانه ای در جهت غرامت دادن به آسیب دیدگان انجام نداده است.

وزیر مجاهدین الجزایر ادامه داد: انفجارهای هسته ای استعمارگرایانه یک جنایت ضد بشری محسوب می شود و تاثیر منفی حاصل از پرتوافکنی زباله های آلاینده بر انسان و محیط زیست همچنان ادامه دارد.

دولت الجزایر و همچنین نهادهای مردمی این کشور همواره به طور رسمی در ارتباط با پرونده انفجارهای هسته ای خواستار کشف اماکن دفن زباله های هسته ای و غرامت دادن به قربانیان و آسیب دیدگان هستند.

این در حالی است که پاریس از انفجارهای هسته ای یاد شده تحت عنوان " صرفا آزمایش های هسته ای " یاد می کند.

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در گفت وگو با روزنامه " لوپوئن " فرانسه در اوایل ژوئن ماه گذشته میلادی گفت: ما از فرانسه می خواهیم تا اماکن آزمایش های هسته ای را پاکسازی کند و امیدواریم پاریس به موضوع قربانیان حاصل از این امر رسیدگی کند.

استعمار فرانسه در الجزایر از سال ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ ادامه یافت . مقامات الجزایر و تاریخ نویسان می گویند در طی این مدت علاوه بر بی خانمان شدن شمار زیادی از مردم این کشور و به غارت رفتن ثروت هایش توسط فرانسوی های استعمارگر تقریبا ۵ میلیون الجزایری توسط نظامیان فرانسوی قتل عام شدند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها