مقام نظامی افغانستان: آمریکایی‌ها شبانه پایگاه بگرام را ترک کردند

مقام نظامی افغانستان: آمریکایی‌ها شبانه پایگاه بگرام را ترک کردند
سه شنبه 15 تير 1400 - 09:01

مقامات افغانستان می‌گویند قبل از اینکه ارتش این کشور بتواند کنترل میدان هوایی را به دست گیرد، اشغالگران آمریکایی پایگاه نظامی بگرام را بدون هیچ گونه اطلاع قبلی و به صورت شبانه تخلیه کردند و از آنجا گریختند.

العالم - آمریکا

فرمانده جدید ارتش افغانستان در پایگاه بگرام هیچ اطلاع قبلی از تخلیه این پایگاه توسط نیرو‌های آمریکایی نداشت.

ژنرال میر اسدالله کوهستانی، فرمانده جدید بگرام در این باره گفت: ما فقط خبر‌هایی غیرموثق از تخلیه بگرام شنیده بودیم و تصور می‌کردیم فعلاً این موضوع در حد شایعه باشد، تا اینکه یک روز خبر تخلیه کامل این پایگاه نظامی به دست ما رسید. آمریکایی‌ها از قبل ما را در جریان این اتفاق نگذاشته بودند.

در حالی که ۲۰ سال از آغاز مداخله آمریکا در افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱ می‌گذرد، آمریکا همچنان ۲۵۰۰ نظامی مستقر در افغانستان دارد که بدون شک خروج آن‌ها در این تابستان به پایان می‌رسد. پایگاه نظامی بگرام که در استان پروان، تقریبا در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی کابل قرار دارد مهمترین پایگاه عملیاتی نیرو‌های غربی در افغانستان است.

این پایگاه که توسط نیرو‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمانی که افغانستان را اشغال کردند (۱۹۸۹-۱۹۷۹) ساخته شد، در اوج عملیات در سال ۲۰۱۱، تا ۳۰۰ هزار نیروی نظامی و غیرنظامی آمریکایی و نیرو‌های ناتو، از جمله نیرو‌های فرانسوی، را در خود جای داده بود. از این پایگاه همچنین به عنوان بازداشتگاه استفاده شد که عفو بین الملل این اقدام را محکوم کرد و از «مراکز شکنجه» در انبار‌های این پایگاه سخن گفت.

پربیننده ترین خبرها