گزارش نیوزویک از نگرانی کشورهای منطقه از ناامنی در افغانستان

گزارش نیوزویک از نگرانی کشورهای منطقه از ناامنی در افغانستان
شنبه 12 تير 1400 - 13:20

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی با اشاره به خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام افغانستان نوشته که کشورهای منطقه از افزایش خشونت ها در افغانستان ابراز نگرانی می کنند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش پایگاه خبری نیوزویک، در حالی که نیروهای آمریکا پایگاه هوایی بگرام را در چارچوب خروج کلی نیروها از افغانستان ترک کرده اند، روسیه، ایران و چین در حال بررسی گزینه های خود برای آینده نامعلوم افغانستان هستند.

رسانه های آمریکایی روز جمعه گزارش دادند که آخرین نیروهای آمریکایی نیز پایگاه هوایی بگرام را ترک کردند؛ پایگاهی که برای نزدیک به دو دهه یکی از مراکز اصلی عملیات آمریکا و متحدانش بوده است.

خروج از بگرام بخشی از فرایندی است که پنتاگون آن را "خروج منظم و ایمن نیروهای آمریکا و ائتلاف از افغانستان نامیده است. اما کشورهای منطقه ای همزمان با افزایش خشونت ها در افغانستان، ابراز نگرانی کرده اند.

یکی از این طرفهای نگران، کشور روسیه است. ماریا زاخاووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که با خروج نیروهای آمریکایی شاهد افزایش فعالیت طالبان بخصوص در شمال و نزدیک مرزهای آسیای مرکزی بوده ایم. او در عین حال ابراز اطمینان کرد که طالبان احتمالا وارد سنگرهای قدرت دولت افغانستان از جمله کابل نخواهند شد و به نظر می رسد که گروه طالبان فاقد منابع لازم است.

مسکو نیز تجربه دشوار خود از نبرد در افغانستان را دارد. در دهه 1980 اتحاد جماهیر شوروی از دولت کمونیستی کابل در برابر شورش مجاهدین مورد حمایت آمریکا و سایر قدرتهای منطقه ای حمایت می کرد. مسکو مجبور به خروج از افغانستان شد و آن کشور وارد جنگ داخلی شد که در نهایت به ظهور طالبان و نیز القاعده منجر شد.

سال گذشته آمریکا و طالبان به یک توافق صلح تاریخی برای تسهیل خروج نظامیان آمریکا و هموار کردن راه برای صلح بین دولت کابل و طالبان دست یافتند هر چند که طالبان به تصرف قلمرو ادامه داده است.

حتی پیش از آغاز مذاکرات دولت دونالد ترامپ با طالبان، روسیه از این گروه میزبانی کرده بود و روابطی را با امید به تضمین نقش خود در افغانستان برقرار ساخته بود. اکنون روسیه روی این روابط برای تضمین ثبات در افغانستان حساب باز کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در عین حال ابراز نگرانی کرد که بی ثباتی در افغانستان می تواند تاثیرات منفی بر همسایگان داشته باشد. همچنین جمهوری های شوروی سابق در آسیای میانه شامل قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز ابراز نگرانی کرده اند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که از نظر تهران، ایجاد یک دولت فراگیر از طریق "راه حل های صلح آمیز و پایدار" ضروری است. او گفت که طالبان بخشی از راه حل است اما تمام آن نیست. وی گفت که ایران آماده تقویت تلاشها برای مذاکرات بین افغانان است.

یک روز بعد، کشور رقیب جهانی آمریکا یعنی چین به بحث و بررسی درباره تبعات سیاست آمریکا در افغانستان پرداخت.

"ژانک ژون" نماینده چین در سازمان ملل در کنفرانس مقابله با تروریسم سازمان ملل گفت: خروج نیروهای خارجی موجب وخامت شدید اوضاع امنیتی در افغانستان شده است و نیروهای تروریستی در حال ایجاد هرج و مرج هستند.

هر چند که یک اجماع جهانی درباره تهدید ناشی از القاعده و داعش وجود دارد اما آمریکا سال گذشته "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" را از فهرست تروریستی خارج کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: " ارزیابی ما این است که چین از برچسب جنبش اسلامی ترکستان شرقی برای برخورد با بازیگران مختلف اویغور از جمله عناصر غیرخشونت آمیز و طرفداران حقوق بشر استفاده می کند. "

کشور چین و همچنین شریک راهبردی آن یعنی پاکستان نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرده اند. پاکستان روابط عمیقی در افغانستان دارد و پیشنهاد داده است که از نفوذ خود از جمله نفوذ بر طالبان برای پیشبرد مذاکرات صلح استفاده نماید. در همین حال پاکستان و هند یکدیگر را به حمایت از فعالیتهای تروریستی در افغانستان متهم کرده اند.

به گزارش ایرنا، همزمان با کاهش حضور نظامی آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه تاکید کرد که واشنگتن کمکها به کابل را از راههای دیگر حفظ خواهد کرد و تاکید کرد که آمریکا، افغانستان را رها نمی سازد و تعهد آمریکا به افغانستان بعد از خروج نظامی هم به قوت خود باقی است.

طالبان نیز به نوبه خود وعده داده که نقش مثبتی در دولت آینده کشور ایفا نماید و از خبر خروج نظامیان آمریکا از پایگاه هوایی بگرام استقبال و تاکید کرد که با خروج کامل نیروهای خارجی ، افغانها می توانند به صلح و امنیت نزدیکتر بشوند.

پربیننده ترین خبرها