وزرای دفاع ترکیه و آمریکا، مسئولیت امنیتی کابل را بررسی می‌کنند

وزرای دفاع ترکیه و آمریکا، مسئولیت امنیتی کابل را بررسی می‌کنند
سه شنبه 15 تير 1400 - 16:26

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه جلسه دیشب کابینه این کشور به تصمیم نهایی درخصوص مدیریت فرودگاه کابل نرسید، گفت با همتای آمریکایی خود در این خصوص گفت‌وگو خواهد کرد.

العالم - ترکیه

بعد از اظهارات مقام‌های مختلف آمریکایی و ترکیه‌ای درباره سپردن مسئولیت امنیتی فرودگاه بین‌المللی کابل به آنکارا، وزرای دفاع دو کشور این مسئله را بررسی خواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه قرار است روز چهارشنبه با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود درباره طرح مدیریت و حفاظت آنکارا از فرودگاه کابل بعد از خروج نظامیان ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) صحبت کند.

آکار شامگاه دوشنبه در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران بعد از نشست کابینه دولت ترکیه، با اشاره به تصمیم خود برای مکالمه با آستین، خبر داد که در جلسه کابینه بازهم به تصمیم نهایی درموضوع فرودگاه کابل نرسیدند.

بر اساس این گزارش، دولت ترکیه پیشنهاد داده که بعد از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، مدیریت و حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل را به شرط حمایت‌های مالی، سیاسی و لجستیکی متحدانش مخصوصا واشنگتن، برعهده بگیرد.

به نوشته رویترز، وزیر دفاع ترکیه به رسانه‌ها توضیح داد که گفت‌وگو درباره جزئیات این مأموریت هنوز در حال انجام‌شدن است و فرودگاه کابل نیز باید فعالیت خود را به‌صورت معمول انجام دهد تا دولت افغانستان منزوی نشود.

وی اظهار داشت: «ما با کشورهای مختلفی جهت اتخاذ برخی تصمیم‌های خاص در سازمان ملل و ناتو، توافق با دولت افغاستان و حمایت‌های مالی، سیاسی و لجستیکی در تماس هستیم. همزمان گفت‌وگوهایمان با آمریکایی‌ها نیز ادامه می‌یابد. تصمیم نهایی در این‌باره هنوز اتخاذ نشده و مذاکرات ادامه دارد».

روز گذشته «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان، تایید کرد که این کشور و ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای خارجی، در حال مذاکره هستند و تنها برخی مسائل باقی مانده است.

پیش از آن نیز یک مقام وزارت دفاع آمریکا خبر داد که هیأتی از این کشور برای گفت‌وگو با ترکیه درباره تأمین امنیت فرودگاه کابل، به آنکارا سفر می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها