غرب نگران تولید ایزوتوپ رادیواکتیو توسط ایران برای درمان بیماران سرطانی است!

غرب نگران تولید ایزوتوپ رادیواکتیو توسط ایران برای درمان بیماران سرطانی است!
چهارشنبه 16 تير 1400 - 12:50

در سال 2010، ایران برای دستیابی به اورانیوم 20 درصد غنی‌شده جهت تولید سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران، با دو گزینه روبه‌رو بود و گزینه سومی نداشت؛ یا پیشبرد توافق ایران با برزیل و ترکیه برای مبادله سوخت هسته‌ای، و یا تولید آن که ایران در آن زمان از آمادگی خود برای اجرای هرگونه گزینه مدنظر گروه وین اعلام کرد که شامل ایران، آمریکا، روسیه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

العالم- کشکول

گروه وین در واقع بر مبنای تحقیق در مورد توافق مبادله سوخت هسته‌ای، که دستیابی ایران به اورانیوم 20 درصدی جهت راه‌اندازی رآکتور تحقیقات پزشکی تهران از ترکیه و برزیل را تضمین می‌کند، تشکیل شد ولی کشورهای غربی توافق مبادله سوخت هسته‌ای، که ایران با برزیل و ترکیه امضا کردند را رد کردند که در عمل به معنای تهدید جان صدها هزار بیمار در ایران به‌ویژه بیماران سرطانی است.

کشورهای غربی نه تنها مانع شدند تا ترکیه و برزیل اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی را تحویل دهند بلکه شورای امنیت سازمان ملل را به تشدید تحریم‌ها علیه ایران تحت فشار قرار دادند. در مقابل ایران به این قلدرمآبی غرب، با غنی‌سازی 20 درصدی پاسخ داد تا سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را برای راه‌اندازی راکتور تحقیقات پزشکی جهت تولید ایزوتوپ‌های رادیواکتیو برای درمان بیماری‌های سرطانی تامین کند. در همین راستا، "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران رسما اعلام کرد، ایران موفق به غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد شده است و اینک از دانش لازم برای تولید صفحات سوختی که توانایی تامین توان عملیاتی لازم رآکتور را دارد.

غرب طبق معمول بیانیه تهران درباره غنی‌سازی 20 درصدی را "دروغ" خواند و انکار کرد که ایران دانش فنی لازم را برای تبدیل اورانیوم 20 درصد غنی‌شده به صفحات سوختی دارد که این فرآیند اساسی برای راه‌اندازی رآکتور است. موضوع عجیب آن است که کشورهای اروپایی در آن زمان لحظه‌ای به جان صدها هزار بیماری که زندگی آنها به درمان با ایزوتوپ رادیو اکتیو بستگی دارد، فکر نکردند و درباره جان آنها ابراز نگرانی نکردند بلکه هر اقدام ایران را که می‌تواند آنها را از مرگ دور کند، رد کردند.

امروز و بعد از عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای و همدستی آشکار اروپا با آمریکا علیه ایران، "کاظم غریب‌آبادی" نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، 9 روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد. با اشاره به این که فعالیت تحقیق و توسعه در این خصوص با اورانیوم طبیعی حدود سه ماه قبل شروع شده بود، گفت: در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده 20 درصد تولید می شود.

آمریکا و کشورهای اروپایی از این اقدام ایران بلافاصله "ابراز نگرانی و تاسف" کردند و آمریکا این اقدام را "گامی تاسف‌بار به عقب" خواند. "ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "اینکه ایران تصمیم گرفته است عدم پایبندی خود به تعهداتش در توافق هسته‌ای را تشدید کند، مساله نگران‌کننده‌ای است." انگلیس، فرانسه و آلمان نیز طبق عادت "ابراز نگرانی عمیقی کرده" و تأکید کردند که "ایران با این اقدام تعهدات خود به موجب توافق هسته‌ای را نقض می‌کند."

این گستاخی سه کشور اروپایی- آلمان، فرانسه و انگلیس- به حدی رسیده که آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند : "ما با نگرانی عمیق یادآور می‌شویم که ایران گام‌هایی را در راستای تولید فلز اورانیوم غنی‌سازی شده [20 درصدی] برداشته است. این یک نقض جدی تعهدات ایران ذیل برجام است. ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای تحقیق و توسعه درباره فلز اورانیوم و تولید آن که گامی کلیدی برای توسعه سلاح هسته‌ای است، ندارد." در حالی‌که همگان می‌دانند توافق هسته‌ای که ایران بدان متعهد شده، این کشور را از غنی‌سزی اورانیوم به نسبت 20 درصد منع می‌کند درصدی که ایران برای تهیه ایزوتوپ رادیواکتبو برای بیماران سرطانی نیاز دارد. آیا بهتر نبوده که تروئیکای اروپایی، از وقاحت و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و سختگیری آن برای بازگشت به این توافق ابراز نگرانی کنند. به نحوی که دولت "جو بایدن" نیز سیاست سلف خود" دونالد ترامپ" علیه ایران را پیش می‌برد و از تروریسم اقتصادی به عنوان سلاح علیه ایران استفاده می‌کند به رغم اینکه می‌داند این سلاح کاملا ناکارآمد است.

پربیننده ترین خبرها