ستایش نقش سازنده ایران در حل مسائل سوریه

ستایش نقش سازنده ایران در حل مسائل سوریه
پنج‌شنبه 17 تير 1400 - 18:29

ایمن سوسان معاون وزیر خارجه سوریه از نقش مثبت و سازنده ایران و روسیه برای حل و فصل مسائل سوریه ستایش کرد.

العالم - سوریه

سوسان روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی پایان شانزدهمین دور مذاکرات روند آستانه سوریه در شهر نورسلطان قزاقستان گفت: از ایران و روسیه بخاطر نقش سازنده در حل و فصل مسائل سوریه قدردانی می کنیم.

معاون وزیر خارجه سوریه با انتقاد از رویکرد آمریکا و ترکیه در مساله سوریه گفت: آمریکا و ترکیه با اشغال سوریه مناقشه در این کشور را به درازا می کشانند که منجر به مشکلات و رنج و مصیبت بیشتر مردم سوریه می شود و ثبات منطقه را برهم می زنند.

وی افزود: جامعه جهانی باید برای پایان دادن به حضور غیرقانونی این کشورها در سوریه تلاش کند.

سوسان گفت: ترکیه به حمایت از گروه های تروریستی در سوریه ادامه می دهد و شایسته حضور در مذاکرات در فرمت آستانه نیست و نمی تواند کشور ضامن مذاکرات صلح شود.

وی گفت: این رژیم تبهکار (حکومت ترکیه) قوانین را نقض می کند و سیاست های مخرب آن در مورد سوریه این واقعیت را که دمشق بارها اعلام کرده و ترکیه از گروه های تروریستی حمایت می کند، به اثبات می رساند.

به گفته معاون وزیر خارجه سوریه، ترکیه در سوریه «سیاست ترک سازی» اجرا می کند و ازجمله اقدامات در این راستا، تغییر کتاب های درسی و تغییر نام های شهرها، بخش ها و روستاها به نام های ترکی است و سعی می شود که به مناطق سوری تحت کنترل ترکیه ماهیت ترکی داده شود.

شانزدهمین دور مذاکرات بین‌المللی سوریه در قالب آستانه از روز چهارشنبه با حضور هیات‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه، دولت سوریه و معارضان سوریه در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد.

«علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی ریاست هیات ایرانی حاضر در این نشست را برعهده داشت.

وضعیت سوریه، فعالیت های کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو، کمک های بین المللی و برخی اقدامات از جمله مبادله زندانیان، آزادی گروگان‌ها از جمله محورهای این مذاکرات اعلام شد.

پانزدهمین نشست روند آستانه اواخر سال گذشته در «سوچی» روسیه برگزار شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها