ردپای صهیونیست ها در بحران سد النهضه؛ خطر حذف مصر از نقشه

ردپای صهیونیست ها در بحران سد النهضه؛ خطر حذف مصر از نقشه
شنبه 19 تير 1400 - 16:35

کارشناسان و ناظران سیاسی از اطلاعاتی و شواهدی که نقش رژیم اسرائیل را در بحران سد النهضه تایید می‌کند، سخن می‌گویند و هشدار می‌دهند که هدف از این پروژه حذف مصر از نقشه جغرافیایی است.

العالم- نظرکده

ناظران می‌گویند، هدف اصلی در پرونده سد النهضه مصر است؛ زیرا مصر کشور قدرتمند این منطقه است و اسرائیل منافعش در این است که مصر ضعیف و منزوی بماند در حالی‌که آب تنها دروازه برای تضعیف مصر است.

کارشناسان تصریح می‌کنند، اتیوپی وعده داده که مازاد آب سد النهضه را به رژیم صهیونیستی صادر می‌کند لذا آب را در استخرهای بزرگی ذخیره کرده است.

کارشناسان افزودند، اتیوپی ادعا می‌کند که سد النهضه را به دلیل تولید برق و رشد اقتصادی کشور تاسیس می‌کند، در حالی‌که تولید برق توسط آب جاری انجام می‌شود و نیازی به آب راکد و یا آب ذخیره شده پشت سد ندارد که خود این امر نشان می‌دهد دلیل پر شدن سد با حداکثر 6 میلیارد متر مکعب آب، جلوگیری از دسترسی مصر و سودان به آب و صادرات آن به رژیم اشغالگر است.

کارشناسان تأکید می‌کنند، راه‌حل نظامی برای بحران سد النهضه همچنان به قوت خود باقی‌ست؛ زیرا کاهش سهم مصر از آب موجودیت این کشور را تهدید می‌کند، و مصر نیز به اتیوپی هشدار داده که نمی‌تواند اقتصاد خود را به ضرر منافع مصر توسعه دهد. به گفته کارشناسان، مصر از تمام ابزار دیپلماسی و سیاسی استفاده خواهد در غیر این‌صورت گزینه نظامی را مد نظر قرار می‌دهد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند، منافع اقتصادی بین‌المللی نقش بزرگی در ارجاع پرونده سد النهضه به شورای امنیت ایفا می‌کند.

تحلیلگران خاطرنشان کردند، سودان بایستی قبل از ارجاع پرونده سد النهضه به شورای امنیت نقش چین و روسیه را مدنظر قرار دهد. به گفته آنها، رابطه چین و روسیه با نظام سابق سودان قوی بود؛ زیرا چین، سودان را دروازه ورود به کشورهای آفریقایی می‌داند و روسیه نیز از طریق سودان به دنبال جای پایی در دریای سرخ است و موضع سودان در گفت‌وگو بسیار قوی است.

تحلیلگران سیاسی خاطرنشان می کنند که اختلال‌هایی که در روابط مصر و سودان به وجود آمده است و نفوذ اتیوپی بر اغلب کشورهای آفریقایی و ضعف نفوذ سودان و غیاب مصر از صحنه قدرت آفریقا – که قدمت آن به دوره انور سادات می رسد – همه و همه اتیوپی را بر آن داشته تا زمینه را برای پیشبرد هوشمندانه برنامه‌های خود در خصوص سخت سد النهضه مهیا ببیند.

تحلیلگران معتقدند که مواضع سودان دچار بی‌ثباتی است؛ این کشور باید با مصر همکاری کند. آنها معتقدند که دولت انتقالی سودان به شدت دچار ضعف و ابهام در موضع‌گیری است. به همین دلیل هیچگاه هماهنگی و همکاری قوی با دولت مصر در خصوص ارجاع پرونده سد النهضه به شورای امنیت نداشته است.

این تحلیلگران می‌گویند گزینه نظامی برای حل بحران سد النهضه، یک ریسک بزرگ است چون ممکن است کل منطقه شمال آفریقا را به حمام خون تبدیل کرده و به جنگی خشونت بار بینجامد.

کارشناسان حقوق بین‌الملل نیز می‌گویند، اتیوپی با همراهی اسرائیل و ایالات متحده از خیلی سال‌ها پیش علیه ملت مصر و حذف مصر از نقشه برنامه‌ریزی می‌کند.

این کارشناسان تأکید می‌کنند تمام اعضای دائم شورای امنیت؛ از جمله روسیه و آمریکا که ظاهرا روابط مستحکمی با مصر دارند، علیه مصر همپیمان شده‌اند.

کارشناسان تأکید کردند، طرح تونس برای حل بحران سد النهضه بزرگ بود و احتمال داشت که بخشی از راه‌حل این بحران باشد ولی با ارجاع پرونده سد النهضه به شورای امنیت، تیر خلاص را بر این طرح زد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها