پایان ماموریت سفیر انگلیس در تهران/خداحافظی «مک ایر» از ظریف

پایان ماموریت سفیر انگلیس در تهران/خداحافظی «مک ایر» از ظریف
يکشنبه 20 تير 1400 - 21:01

«راب مک ایر» سفیر انگلیس در ایران امروز در پایان ماموریت خود با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و خداحافظی کرد.

العالم - ایران

«راب مک ایر» سفیر انگلیس امروز (یکشنبه) در پایان ماموریت خود در تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و خداحافظی کرد.

مک ایر از مارس ۲۰۱۸ در این سفارتخانه مشغول به فعالیت شد و قرار است پس از او «سایمون شرکلیف» عهده‌دار این سمت شود.

۳۱ خرداد ماه دولت انگلیس در بیانیه‌ای، «سایمون شرکلیف» را به عنوان سفیر جدید این کشور در تهران به جای «راب مک‌ایر» معرفی کرد و اعلام شد که شرکلیف از ماه اوت ۲۰۲۱ عهده‌دار سفارت لندن در تهران خواهد شد.

شرکلیف که دارای دو فرزند است، در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ به عنوان دبیر دوم سیاسی سفارت انگلیس در تهران مشغول به فعالیت بوده و پیش از این‌که عهده‌دار سفارت انگلیس در تهران شود، به عنوان مدیر امنیت ملی وزارت خارجه انگلیس به فعالیت پرداخته است.

«مک ایر» پیش از پیوستن به وزارت خارجه انگلستان، بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ در وزارت دفاع این کشور فعالیت کرده و بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ در سفارت انگلیس در بخارست رومانی فعال بوده و سپس به اداره خاورمیانه وزارت خارجه انگلستان منتقل شده است.او در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ در سفارت انگلیس در واشنگتن دبیر اول خاورمیانه و ضدتروریسم بوده است. او در سال ۲۰۰۲، اندکی پس از حوادث یازده سپتامبر به لندن بازگشت و مدیر اداره سیاستگذاری ضدتروریسم وزارت خارجه انگلیس شد. فعالیت در سفارت انگلستان در هند و کنیا هم از دیگر سوابق دیپلماتیک او است. وی پیش از عزیمت به تهران، مدیر ریسک سیاسی شرکت نفت و گاز «بی‌جی» بوده است.

مک ایر بارها و بارها در طول دوران سفارتش به وزارت امور خارجه ایران احضار شد. از جمله دی ماه ۱۳۹۸ به خاطر حضور در تجمع غیرقانونی مقابل دانشگاه امیرکبیر. «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران در حالی که در این تجمع غیرقانونی حضور یافته و در حال تهیه فیلم و عکس بود از سوی نیروهای پلیس ایران دستگیر و پس از مشخص شدن هویتش آزاد شد. در همان زمان «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این خصوص توضیح داد: او (سفیر انگلیس) بازداشت نشده بود، اما به عنوان یک فرد خارجی ناشناس در یک تجمع غیرقانونی دستگیر شد. زمانی که پلیس به من اطلاع داد که فردی دستگیر شده و ادعا می‌کند سفیر انگلیس است، من گفتم غیرممکن است! وقتی با او تلفنی گفتگو کردم، با اینکه بسیار شگفت زده شده بودم، متوجه شدم که اوست و ۱۵ دقیقه بعد هم او آزاد شده بود.

۲۹ خرداد ماه سال جاری (۱۴۰۰) آخرین باری بود که مک ایر به وزارت امور خارجه ایران احضار شد، در پی اخلال در برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در برخی شهرهای این کشور از جمله لندن و برمینگهام که با توهین به رای دهندگان و عوامل اجرایی و ضرب و شتم یکی از رای دهندگان از سوی عناصر تروریست ضد انقلاب و مخالف دموکراسی همراه بود.

در این ملاقات نسبت به عملکرد شیطنت آمیز و نفاق افکنانه رسانه‌های فارسی زبان مستقر در بریتانیا از جمله بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال که با برنامه‌ها و نوع خبر سازی‌های خود سعی در تقویت تحریم انتخابات، تشویق مردم به اعتراضات خیابانی و اخلال در روند انتخابات داشتند، نیز شدیداً انتقاد و تأکید شد این اقدامات خلاف دموکراسی و مشوق تحرکات آشوبگرانه، در حافظه مردم ایران ثبت خواهد شد.

«راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران تیر ماه ۱۳۹۸ هم برای سومین بار ظرف چند روز و در پی توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حضور یافت. او عصر پنجشنبه ۱۳ تیر ماه و در پی توقیف این نفتکش به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران در این خصوص از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا ابلاغ شد، روز شنبه (۱۵ تیر ماه) نیز برای دومین بار در وزارت خارجه ایران حضور یافت.

لازم به ذکر است، پیش از راب مک ایر، «نیکلاس هاپتون» عهده‌دار سفارت بریتانیا در تهران بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها