حملات نژادپرستانه انگلیسی ها به فوتبالیست های رنگین پوست تیم ملی

حملات نژادپرستانه انگلیسی ها به فوتبالیست های رنگین پوست تیم ملی
دوشنبه 21 تير 1400 - 14:19

پس از آنکه پنالتی‌زن‌های رنگین‌پوست تیم ملی انگلیس در بازی فینال جام ملت‌های اروپا نتوانستند ضربات پنالتی را وارد دروازه ایتالیا کنند، نژادپرستان انگلیسی آنها را در فضای مجازی آماج حملات نژادی قرار دادند.

العالم ـ اروپا

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه نوشت که پس از آنکه سه تن از پنالتی‌زن‌های رنگین‌پوست تیم ملی انگلیس در بازی فینال جام ملت‌های اروپا نتوانستند ضربات پنالتی را وارد دروازه ایتالیا کنند، نژادپرستان انگلیسی خشمگین از باخت تیم محبوبشان در ورزشگاه ویمبلی لندن، مطالبی نژادپرستانه علیه مارکوس رشفورد، جیدون سانچو و بوکایو ساکا بازیکنان رنگین پوست این تیم در فضای مجازی منتشر کردند.

فدراسیون فوتبال انگلیس در واکنش به این توهین‌ها در توییتی ضمن اعلام همبستگی با این بازیکنان اعلام کرد که از رفتار تبعیض‌آمیز علیه آنان منزجر و وحشت‌زده شده است.

پلیس لندن نیز با غیرقابل تحمل خواندن این رفتار خبر داد که مشغول انجام تحقیقات در مورد مطالب توهین‌آمیز و نژادپرستانه علیه این سه بازیکن است.

تیم ملی فوتبال ایتالیا موفق شد با شکست انگلیس در ایستگاه پایانی یورو ۲۰۲۰، قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورده و جام را به رم ببرد.

تیم‌های ملی فوتبال انگلیس و ایتالیا شب گذشته (یکشنبه) در فینال مسابقات یورو ۲۰۲۰ و از ساعت ۲۳: ۳۰ در ورزشگاه ومبلی لندن به مصاف یکدیگر رفتند و پس از تساوی ۱ – ۱، تیم ایتالیا توانست در ضربات پنالتی با نتیجه سه بر دو حریف خود را شکست داده و قهرمان این رقابت‌ها شود. ایتالیا در سال ۱۹۶۸ نیز قهرمان مسابقات یورو شده بود.
چندی پیش یک گزارش ۲۶۷ صفحه‌ای کمیسیون مبارزه با نژادپرستی انگلیس مدعی شده بود که این کشور با اکثریت سفیدپوست، مشکلات کمتری نسبت به دیگر کشورها با اکثریت سفیدپوست در سراسر جهان داشته و اغلب بحران‌ها و نابرابری‌های اجتماعی هم که ظاهراً به دلیل نژادپرستی به وجود آمده‌اند، نهایتاً دلایل دیگری به جز نژادپرستی روزمره دارند.

گزارش یادشده، نژادپرستی ساختاری در انگلیس را رد و ادعا می‌کرد که اتباع غیر انگلیسی نیز به موفقیت‌هایی در جامعه دست پیداکرده‌اند. فقط کودکان رنگین‌پوست که از مستعمره‌های پیشین انگلیس در دریای کارائیب به این کشور آمده‌اند، «موفقیت‌های کمتری نسبت به سفیدپوستان در جامعه کسب کرده‌اند».

حلیمه بیگم رئیس یکی از سازمان‌های مبارزه با نژادپرستی در انگلیس، این یافته‌ها را کاملاً ناامیدکننده خوانده بود و گفت که «شهروندان غیر سفیدپوست و خصوصاً سیاه‌پوستان ۴ برابر بیش از بقیه در معرض تبعیض و نابرابری‌های اجتماعی قرار می‌گیرند»

لیسا ناندی وزیر امور خارجه کابینه در سایه (حزب کارگر) هم به اسکای نیوز گفت: آمار بازداشت‌های گسترده نوجوانان و جوانان سیاه‌پوست و آفریقایی‌تبار در انگلیس کاملاً خلاف ادعای دولت را ثابت می‌کند. آمارها نشان می‌دهند که کشور ما همچنان درگیر یک نژادپرستی ساختاری و ریشه‌دار است.

حتی مگان مرکل، عروس خانواده سلطنتی انگلیس در مصاحبه با یک شبکه خبری آمریکایی، خانواده سلطنتی انگلیس را به نژادپرستی نهادینه و دروغ‌گویی متهم کرد. به گفته وی، خانواده سلطنتی انگلیس تا پیش از به دنیا آمدن فرزندش «آرچی» نسبت به آنکه رنگ پوست این کودک تا چه اندازه می‌تواند «سیاه» باشد – پدر سفید و مادر سیاه‌پوست دورگه – ابراز نگرانی می‌کردند.

بوریس جانسون نخست وزیر امروز در توییتی ضمن محکوم کردن توهین های نژادی به بازیکنان رنگین پوست تیم ملی فوتبال انگلیس نوشت: از این تیم انگلیس باید به مثابه قهرمانان تجلیل کرد نه آنکه در رسانه های اجتماعی به آنها توهین شود.

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین سال ۲۰۱۹ در گزارشی از ابعاد عمیق نژادپرستی در انگلیس پس از رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا پرده برداشت و نوشت که از هر ۱۰ اقلیت قومی دست‌کم ۷ نفر مورد تبعیض قرارگرفته بودند که این رقم نسبت به ۳ سال قبل ۵۸ درصد افزایش نشان می‌داد.

پربیننده ترین خبرها