آیا ریاض قادر به نزدیک شدن به تهران است؟

آیا ریاض قادر به نزدیک شدن به تهران است؟
دوشنبه 21 تير 1400 - 21:39

عربستان سعودی به تلاش برای متقاعد کردن جهان اسلام نسبت به نقش پیشرو اش برای به اصطلاح سرکوب گروههای تروریستی و استقرار ثبات در منطقه ادامه می دهد اما همه می دانند که تمام حملات تروریستی در منطقه با نظارت آل سعود انجام می شود.    

العالم - درگوشی

ریاض دهه هاست که تهران را دشمن خود می داند در حالیکه جمهوری اسلامی ایران رهبر محور مقاومت در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل است.

لذا هیچ کسی باور نمی کند که هدف سعودی از تغییر رفتارش، سرکوب تروریسم و مبارزه با آن باشد، تجاوز به یمن بهترین گواه بر تلاش این رژیم برای ایجاد بی ثباتی در یمن و جلوگیری از مبارزه نیروهای مسلح این کشور با تروریسمی است که نیروهای سعودی، امارات و موساد اسرائیلی برای استانهای جنوب یمن به ارمغان آورده اند.

در این میان، خبرگزاری بلومبرگ آمریکا، سفر هیثم بن طارق سلطان عمان به عربستان سعودی را نشانه تغییر در ائتلاف‌های منطقه ای و تلاش ریاض برای تماس با کشورهای دارای رابطه عمیق با ایران دانست.

این خبرگزاری افزود: به همین دلیل سعودی اخیرا رابطه خود با کشورهایی مانند قطر و عراق را گسترش داد و ضمن استقبال از مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، با قطر که از سال 2017 آن را تحریم کرده بود، آشتی کرد. این در حالی است که تنش میان سعودی و امارات بر سر نفت افزایش یافته و بن سلمان قصد دارد با کنار گذاشتن همپیمان سابقش امارات، با کشورهای دوست ایران ائتلاف کند تا به تهران نزدیک تر شود.

اما کارشناسان معتقدند که این بازی ریاض، خطرناک است و باعث افزایش تنش در منطقه می شود و نمی تواند باعث نزدیک شدن ریاض به تهران شود، به ویژه تا وقتی ماشین تروریسم آل سعود در عراق، یمن و سوریه فعال است و وهابیت بر اندیشه این خاندان سایه افکنده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها