سازمان ملل: افغانستان در آستانه بحران انسانی قرار گرفته است

سازمان ملل: افغانستان در آستانه بحران انسانی قرار گرفته است
سه شنبه 22 تير 1400 - 20:03

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه شنبه هشدار داد که احتمال افزوده شدن بر شمار افغان های فراری از میهنشان در پی اوج گیری خشونت و درگیری هم زمان با عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش و پیشروی های طالبان در این کشور وجود دارد.

العالم - آسیا

بابر بلوچ سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در نشست خبری در ژنو گفت که افغانستان در آستانه بحران انسانی دیگری قرار گرفته که قابل پیشگیری است و باید از آن جلوگیری شود.

او افزود: ناتوانی در دستیابی به توافق صلح در افغانستان و ریشه کنی خشونت کنونی، منجر به آوارگی بیشتر درون این کشور و همچنین کشورهای همسایه خواهد شد.

براساس آمار این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد؛ با آواره شدن ۲۷۰ هزار افغان دیگر از ژانویه به این سو در این کشور، شمار کل آوارگان آن از بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن فراتر می رود.

نهاد پناهندگان بر اساس آمار نمایندگی امداد سازمان ملل متحد در افغانستان افزود که شمار تلفات غیرنظامیان این کشور در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته (۲۰۲۰) تا ۲۹ درصد افزایش یافته است.

بلوچ از جامعه جهانی درخواست کرد که در این دوره مهم و بحرانی، حمایت از دولت و مردم افغانستان و همسایگانش را افزایش دهد.

آستین میلر فرمانده ارشد نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان روز دوشنبه در مراسمی در کابل از مقام خود کناره گیری و بی سر و صدا این کشور را ترک کرد که نشانه نمادین پایان طولانی مدت ترین جنگ ایالات متحده بود.

با اینکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، بی ثباتی آینده افغانستان را پذیرفته، اما گفته که شهروندان این کشور باید در باره آینده خود تصمیم بگیرند.

براساس آمارهای پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون، هزینه تهاجم آمریکا به افغانستان در ۲۰ سال گذشته بیش از ۲ تریلیون دلار بوده و ۲ هزار و ۴۴۲ سرباز آمریکایی نیز جان خود را در این دوره از دست داده‌اند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پس از به قدرت رسیدن در ژانویه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) اعلان کرد که نیروهای ارتش کشورش را تا ۳۱ اوت (۹ شهریور ماه) از افغانستان خارج خواهد کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها