رایزنی‌های اسلام‌آباد و کابل در دوشنبه پیرامون وضعیت افغانستان

رایزنی‌های اسلام‌آباد و کابل در دوشنبه پیرامون وضعیت افغانستان
سه شنبه 22 تير 1400 - 20:04

وزیر امور خارجه پاکستان طی دیدار با همتای افغانستانی خود در پایتخت تاجیکستان ضمن ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها در افغانستان، بر لزوم اقدامات فوری برای آتش بس و تسریع روند سیاسی در این کشور برای تفاهم جامع میان طرف‌های صلح تاکید کرد.

العالم - آسیا

«شاه محمود قریشی» روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه با «حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان دیدار کرد.

وی با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در افغانستان به رهبران این کشور توصیه کرد که با توجه به خروج نظامیان آمریکا تلاش‌های خود را برای تسهیل مذاکرات صلح و تفاهم سیاسی افزایش دهند تا زمینه برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان فراهم شود.

قریشی تاکید کرد: پاکستان از افغانستان امن و باثبات قویا حمایت می‌کند و معتقد است که این مهم در راستای منافع منطقه‌ای و حصول اهداف توسعه، رفاه و امنیت قرار دارد.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به تنش‌های دیپلماتیک میان اسلام‌آباد و کابل، بر خودداری از اظهارات منفی تاکید داشت و افزود: اتهام و سرزنش به نفع هیچ کدام از طرف‌ها و همچنین منطقه نیست. بنابراین هرگونه اختلافات را باید در چارچوب سازوکارهای تعریف شده میان دو کشور حل و فصل کرد.

وی با ابراز نگرانی عمیق نسبت به افزایش خشونت‌ها در افغانستان، خواستار اقدامات فوری برای کاهش‌ درگیری‌ها و اجرای آتش بس در این کشور همسایه شد.

دیدار وزیران امور خارجه پاکستان و افغانستان درحالی صورت می‌گیرد که دو کشور طی هفته‌های اخیر وارد تنش‌های دیپلماتیک شده و یکدیگر را به کارشکنی در همکاری‌ها متهم می‌کنند.

اسلام‌آباد نگران پیامدهای خطرناک ناشی از خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان، حرکت موج جدید پناهجویان به سمت مرزها و تهدید نفوذ عناصر تروریستی در لباس مهاجران افغانستانی است، موضوعی وزیر امور خارجه پاکستان شب گذشته طی گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود آن را مطرح کرد.

وزیر خارجه پاکستان هفته گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفت: این کشور با رهبران طالبان در تماس است. از وزیر امور خارجه افغانستان نیز برای سفر به اسلام‌آباد دعوت شده و با تمامی طرف‌های صلح رایزنی خواهد شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها