عربستان و مزدورانش رؤیای رفع محاصره مارب را کنار بگذارند

عربستان و مزدورانش رؤیای رفع محاصره مارب را کنار بگذارند
شنبه 26 تير 1400 - 18:49

در کمتر از 48 ساعت ارتش و کمیته های مردمی یمن مرکز شهر رحبه واقع در جنوب مارب را از دست مزدوران سعودی و عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن خارج کردند، آنها در نجات عناصر القاعده که با شرایط دشواری در جبهه الصومعه روبرو هستند، ناکام ماندند.

العالم ـ کشکول

رسانه های سعودی روز چهارشنبه گذشته کنترل مرکز شهر رحبه به دست مزدوران سعودی با پشتیبانی هوایی ائتلاف متجاوز را "ضربه ای دردناک" توصیف کردند؛ اما در کمتر از 48 ساعت دلاورمردان یمن از کمیته های مردمی توانستند مرکز شهر رحبه را بازپس گیرند و در مناطق دیگری نیز پیشروی کردند.

شبه نظامیان منصور هادی و مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی در مقابل حملات سنگین ارتش و کمیته های مردمی یمن فقط چند ساعت بیشتر دوام نیاوردند. نیروهای مشترک یمن این عملیات را از چهار محور نظامی به اجرا در آوردند. نخست از منطقه القطن در شرق مرکز شهر رحبه و دوم از کوه ثمر به سمت منطقه مظراه و سوم از دو منطقه الصداره و حید بن حارز به سمت منطقه بقثه و چهارم از نجد المجمعه به سمت منطقه علفا.

شبه نظامیان منصور هادی فقط با سلاح های سبک خود پا به فرار گذاشتند و تمام تجهیزات و سلاح های سنگین و نیمه سنگین را رها کردند. آنها از ترس حملات انتقام جویانه از سوی جنگنده های ائتلاف سعودی ترجیح دادند که در مقابل پیشروی ارتش و کمیته های مردمی یمن عقب نشینی کنند.

تحول نظامی سریع که کمیته های مردمی در شهر رحبه ایجاد کردند؛ بویژه پس از بازپس گیری شهر رحبه و تامین امنیت آن و پاکسازی تمام شهرهای جنوب مارب، شبه نظامیان هادی و مزدوران سعودی را در جبهه های مراد و الجوبه و الماهلیه و حریب در حالت آماده باش قرار داد.

شبه نظامیان هادی تلاشی نافرجام برای انتقال جنگ به منطقه وادی المشیریف از توابع شهر ولد ربیع کردند؛ اما آنها نتوانستند از اطراف منطقه وادی المشیریف عبور کنند و به مناطق واقع در خط تماس میان مارب و شهر القرشیه برسند و این به رغم پشتیبانی هوایی ائتلاف متجاوز سعودی است.

در میان تلاش های نظامی شکست خورده عربستان از طریق مزدورانش در یمن، بن سلمان می کوشد تا با کمترین خسارت از باتلاق یمن خارج شود بویژه که وی در حال حاضر حداقل به تسویه حساب های موقت نیاز دارد تا برای تکیه بر تخت قدرت آماده شود.

پربیننده ترین خبرها