تنش دیپلماتیک بین المللی؛ فضاحت جاسوسی اسراییل حتی از فرانسه+ ویدیو

چهارشنبه 30 تير 1400 - 14:24

گزارش های مبتنی بر بکارگیری برنامه اسرائیلی" بیگاسوس" برای جاسوسی در تلفن های همراه رییسان جمهور، نخست وزیران و شاهان برخی کشورها و به ویژه جاسوسی از رییس جمهور فرانسه، واکنش های شدیدی را به دنبال داشته است.

العالم - فلسطین

به ویژه اینکه، از این برنامه برای جاسوسی فعالان و سیاستمداران و روزنامه نگاران و دولت ها استفاده شده است.

دادستانی کل فرانسه، تحقیقاتی را درباره جاسوسی از رئیس جمهوری فرانسه برای مغرب آغاز کرده است.

این درحالیست که برخی گزارش ها از درخواست ولیعهد سعودی از یک شرکت اسرائیلی برای جاسوسی از سیاستمداران وفعالان رسانه ای پرده برداشت. بر اساس این گزارش ها، این جاسوسی توسط سرویس های اطلاعاتی وامنیتی و علیه روزنامه نگاران و سیاستمداران و فعالان حقوق بشری صورت گرفته است.

به دنبال وقوع جاسوسی های گسترده به واسطه برنامه بدافزاری اسرائیلی " بیگاسوس" آثار و نشانه هایی از تنش دیپلماتیک در سطح بین الملل نمودار شده است،

لیستی متشکل از 50 هزار نفر از مناطق مختلف جهان نشان می دهد که سرویس های اطلاعاتی از این شخصیت ها از جمله برهم صالح رئیس جمهوری عراق جاسوسی کرده اند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: برهم صالح یکی از سه نفر از نخست وزیران و رئیس جمهوران و شاهانی بوده که تلفن آن ها تحت کنترل بوده است.

در این ارتباط، یک منبع فرانسوی تاکید کرد که شماره تلفن های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و اعضای دولت وی، در فهرست اهداف احتمالی برنامه بیگاسوس است که از سوی یک سرویس امنیتی وابسته به دولت مغرب با هدف جاسوسی استفاده شده است.

دادستانی کل پاریس تحقیقاتی را درباره اطلاعات منتشر شده از سوی پایگاه خبری پژوهشی" مدیا بارت " و دو تن از روزنامه نگاران آن آغاز کرده مبنی براینکه مغرب با استفاده از برنامه بیگاسوس از آن ها جاسوسی کرده است.

این دادستانی درباره مجموعه جنایت های احتمالی مروبط به جاسوسی الکترونیک تحقیق خواهد کرد.

پایگاه مدیابارت اعلام کرد که تنها راه دستیابی به واقعیت این است که مقامات قضائی، تحقیقات مستقلی را در رابطه با عملیات جاسوسی گسترده مغرب در فرانسه آغاز کرده است.

مغرب با صدور بیانیه رسمی ، این ادعاها را رد کرده و آنرا دروغین و بی پایه و اساس خوانده است.

روزنامه فرانسوی لوموند نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از یک شرکت اسرائیلی خواسته تا از سیاستمداران و فعالان رسانه ای لبنان از جمله میشل عون رئیس جمهوری این کشور جاسوسی کند.

طبق اطلاعات منتشره، مکزیک با جاسوسی از 15 هزار شماره تلفن در رده اول و بعد از آن مغرب و امارات با جاسوسی از 10 هزار شماره تلفن در جایگاه بعدی قرار دارند. کشورهای عربی دیگر مانند عربستان و بحرین و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند مجارستان در رده های بعدی قرار دارند.

نگاهی عمیق به سوابق و تحولات در این خصوص نشان می دهد که با توچه به تحقیقات دستگاه های قضائی درچند کشور اروپایی از جمله فرانسه درباره طرف هایی که به جاسوسی اقدام کرده اند، این احتمال وجود دارد که مسئولان برخی کشورهای دیگر هم مورد اتهام قرار بگیرند.

پربیننده ترین خبرها