پژوهشگر عرب: سد النهضه؛ کمپ دیویدی دیگر است

پژوهشگر عرب: سد النهضه؛ کمپ دیویدی دیگر است
يکشنبه 3 مرداد 1400 - 18:56

معاون دبیر کل « مجمع عربی اسلامیِ حمایت از مقاومت » پرونده مورد اختلاف کشورهای مصر و سودان با اتیوپی بر سر « سد النهضه » را کمپ دیویدی دیگر توصیف کرد که مقامات رژیم صهیونیستی در آن نقش دارند.

العالم - آفریقا

دکتر « جمال زهران» در مقاله‌ای که در روزنامه «البناء» لبنان منتشر شد، نوشت: «سد النهضه اتیوپی» معروف به «سد ویران کننده» ، یک چالش وجودی برای مردم مصر است و هر روز و حتی هر ساعت فرصت‌های مصر و سودان را برای جلوگیری از اثرات فاجعه بار اثرات این سدِ توطئه را از آغاز تاکنون تحت فشار قرار می‌دهد.

شکی نیست که فقط چند روز باقی مانده است و با افزایش برخورد غیر منتظره اتیوپی با همسایگانش در مصر و سودان گزینه‌های استفاده از نیروی نظامی برای از بین بردن این سد و مانند اینکه هرگز وجود نداشته است را برای همیشه از بین می‌برد و بلکه این سد خود از خود محافظت می‌کند! .

توافق نامه ابتدایی که در مارس ۲۰۱۵ بین مصر، سودان و اتیوپی امضا شد، توافق فاجعه باری بود و هنوز هم سِری است و به پارلمان مصر ارائه نشده است و طبق ماده (۱۵۱) قانون اساسی مصر در سال ۲۰۱۴، این توافق نامه غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است! .

متأسفانه، مسئولان تصمیم گیر در مصر و سودان به رغم سوء استفاده اتیوپی از آن (توافق نامه) در همه مجامع بین المللی و منطقه‌ای و کسب موفقیت‌های نامحدود، همچنان به آن متمسک شده‌اند و تا زمانی که سد به یک فاجعه کامل تبدیل شود، مقامات مصر و سودان در برابر آنچه اتفاق می‌افتد و برخلاف صداهای بی‌هدف که برای ساکت کردن مردم مصر و سودان سر می‌دهند و برای رسیدن به انتهای ایستگاه با قبول واقعیت عملی و تسلیم در حدی که بدون شک توطئه گران ساخته‌اند، ساکت هستند.

رئیس انجمن علوم سیاسی عرب در ادامه با اشاره به اینکه تمام مطالعات و تحقیقات بدون ورود به جزئیات تایید می‌کند که بیش از نیمی از مردم مصر و سودان پس از تکمیل سد و تثبیت پایه‌های آن، رو به نابودی هستند، افزود: این یک نسل کشی سازمان یافته است و متأسفانه بالاترین مقامات دو کشور برای جلوگیری از آن جدیت ندارند اما این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: از آنجا که مرحله دوم آبگیری «سد ویران کننده» (النهضه) تا پایان ماه جولای ادامه دارد و ذخیره آن به ۱۴ میلیارد متر مکعب خواهد رسید، در این زمان همه تلاش‌های دیپلماتیک و گزینه‌های صلح آمیز مصر و سودان و آخرین جلسه شورای امنیت در این خصوص که روز پنجشنبه ۸ جولای برگزار شد و موافقت کرد تا پرونده به اتحادیه آفریقا که همسو با اتیوپی است ارجاع و مذاکرات ادامه یابد، شکست می‌خورد.

معاون دبیر کل «مجمع عربی اسلامیِ حمایت از مقاومت» در ادامه مقاله خود با اشاره به اینکه همه اعضای شورای امنیت با مصر و سودان به جز تونس که پیش نویس قطعنامه‌ای را که باید از طرف شورا تصویب می‌شد، ارائه داد و به پیشنهادش بی‌توجهی شد و به آن اشاره‌ای نشد، مخالف بودند، افزود: با توجه به همه اینها، دست اندرکاران کمپ دیوید همان توطئه‌ای که مصر علیه آرمان فلسطین و اعراب انجام داد را می‌خواهند از آبگیری [ این سد ] علنی و ​​اعلام کنند که کلید حل بحران سد النهضه (ویران کننده) در دست رژیم صهیونیستی است و او می‌تواند بر اتیوپی تاثیر بگذارد و راه حل و ارتباط باشد اما در مقابل باید هزینه آن پرداخت شود و آن به دست آوردن آب‌های رود نیل توسط رژیم صهیونیستی و رسیدن آن به صحرای نقب است.

وی ادامه داد: برخی اشاره می‌کنند که بر اساس اظهارات رسمی انجام شده در مصر، زیرساخت‌ها [انتقال آب نیل به سرزمین‌های اشغالی ] قبلاً آماده شده‌اند، یعنی تحت عنوان بازسازی سینا و کشاورزی آن و در چارچوب پروژه توسعه سینا چهار لوله در «سرابیوم» برای انتقال آب از زیر کانال سوئز ایجاد شده است.

برخی از آنچه منتشر می‌شود می‌گویند که آب در میان سکوت بزرگ به اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) رسیده و در واقع [ رژیم صهیونیستی ] به هدف خود دست یافته است اما تنها اعلام رسمی آن باقی مانده است که با دخالت اتیوپی برای تضمین آزاد شدن آب برای مصر و سودان آشکار می‌شود و ما متأسفانه در یک عمل انجام شده قرار گرفته‌ایم.

این تحلیل‌ها تا حدودی به این نتیجه رسیدند که توافق عادی‌سازی روابط سودان و صهیونیست‌ها بخشی از مقدمه چنین تصمیم استراتژیکی خطرناک است که بدون شک پشت تمام ذهن صهیونیست‌ها در تمام کشورهای طرف آن‌ها قرار دارد! .

زهران افزود: شکی نیست که آنچه دکتر مصطفی الفیقی دبیر اطلاعات سابق رژیم مبارک و مدیر کنونی کتابخانه اسکندریه در روزهای گذشته در میان سکوت مقامات مصر و سودان گفته است که رژیم اسرائیل راه حل بحران سد ویران کننده «النهضه» است، مقدمه این گزینه نهایی است و این جنایت عصر جدید در منطقه است که به تضمین سلطه رژیم صهیونیستی و در پشت آن استعمار آمریکایی - اروپایی برای همیشه کمک می‌کند و در مقابل هویت عربی و اسلامی را از دست می‌دهد.

از طرف دیگر، نقش رهبری مصر که با کمپ دیوید آغاز شد با توافقنامه ۲۰۱۵ و از بین رفتن سهم مصر از آب نیل به مقدار ۵۵. ۵ میلیارد متر مکعب و معرفی صهیونیستها به عنوان یک طرف تعیین کننده در میانجی گری با اتیوپی و مسلط کردن رژیم صهیونیستی و تسلط قدرت آن بر منطقه برای همیشه از بین خواهد رفت.

جنایت عصر جدید همان چیزی است که عوامل «کمپ دیوید» با قراردادن رژیم صهیونیستی به عنوان آخرین کارت در مدیریت بحران سد النهضه آشکار کرده اند و نسبت به گزینه‌های دیگر که مهمترین آن‌ها گزینه نظامی است، بی‌توجه هستند.

پشت این گزینه (قراردادن رژیم صهیونیستی به عنوان مدیریت بحران سد النهضه) این است که این گزینه ادامه سیاست‌های کمپ دیوید و حفظ حکومت عوامل آن است و توافقنامه ۲۰۱۵ که تاکنون سری ، غیررسمی و خلاف قانون اساسی می‌باشد، نامناسب است.

معاون دبیر کل «مجمع عربی اسلامیِ حمایت از مقاومت» در پایان نوشت: گزینه‌ای که ما داریم این است که توافقنامه ۲۰۱۵ که خلاف قانون اساسی است را بلافاصله و قبل از اتمام مرحله دوم آبگیری سد (النهضه) لغو کنیم و آن را بزنیم (منهدم کنیم) و در غیر این صورت باید منتظر فاجعه‌ای باشیم که منطقه را به شدت خواهد لرزاند.

پربیننده ترین خبرها