آیا مصر و سودان به گرینه نظامی علیه اتیوپی روی می آورند؟

آیا مصر و سودان به گرینه نظامی علیه اتیوپی روی می آورند؟
يکشنبه 20 تير 1400 - 22:16

به دنبال ادامه افزایش بحران ها پیرامون سد النهضه اتیوپی و تهدید سهم سودان و مصر از آب نیل، هشتگ# مصر از حق خود نمی گذرد، ترند شد.

العالمداغهای مجازی

آدیس آبابا حتی در صورت عدم توافق نیز بر دومین مرحله آبگیری سد در ژوئن و اگوست جاری اصرار دارد و می گوید هیچ ضرری به خرطوم و قاهره نمی زند و هدف از این سد تولید برق برای توسعه است در حالی که مصر و سودان نخست بر دست یافتن بر توافق سه جانبه درباره پرکردن و به کارگیری سد برای تضمین ادامه سهم های سالیانه آب نیل متعهد هستند.

به دنبال اصرار اتیوپی بر پر کردن سد ،سخن از گرایش مصر و سودان به انصراف از توافق اصول امضا شده سال 2015 افزایش یافته هم چنین سخن از افزایش احتمال راهکار نظامی در محافل سیاسی و مردمی مصر است.

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر گفت مصر حق اصیل زندگی را برای خود محفوظ می دارد و نسبت به تهدید شدن حقوق آبی مصر هشدار داد.

فعالان نیز در پایگاههای اجتماعی مصر هشتگ #مصر از حق خود فروگذار نمی کند# با آن از نگرانی شدید خود نسبت به خسارات سد و تشنه شدن مصر خبر دادند و برخی نیز به دنبال ناکامی راههای دیپلماتیک مسالمت آمیز؛ خواهان راهکار نظامی یا انصراف از توافق درباره بیانیه اصول امضا شده در سال 2015 شدند.

پربیننده ترین خبرها