نقش مرموز رژیم صهیونیستی در تنش آبی آفریقا/ پشت پرده بحران سد النهضه؛ انتقال آب رود نیل به اسراییل

نقش مرموز رژیم صهیونیستی در تنش آبی آفریقا/ پشت پرده بحران سد النهضه؛ انتقال آب رود نیل به اسراییل
دوشنبه 28 تير 1400 - 13:16

شخصیت‌ها و مقام‌های مصری در حالی به افشای نقش رژیم صهیونیستی در قضیه آبگیری سد النهضه پرداخته اند که تل‌آویو سراسیمه این مساله را رد کرده است ولی نمایندگان پارلمان مصر می گویند دولت اسرائیل در تلاش برای لاپوشانی نقش مشکوک خود در این مناقشه آبی است.

العالم ـ گزارش

مصطفی بکری چهره رسانه ای و نماینده پارلمان مصر سه روز پیش فاش کرد که بحران سد النهضه یک بحران سیاسی است که با هدف انتقال آب رود نیل به اسرائیل شکل گرفته است.

«ضیاء الدین داوود» یکی دیگر از نمایندگان پارلمان مصر نوشت که تل‌آویو از اتیوپی برای تحت فشار قرار دادن مصر به منظور تحقق «اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات» استفاده می‌کند.

«مصطفی الفقی» دیپلمات سابق مصری و رئیس کتابخانه اسکندریه هم گفته اسرائیل در پرونده سد النهضه تاثیر دارد چرا که از از زمان رئیس جمهوری اسبق مصر (محمد انور سادات) آرزو داشت یکی از کشورهای پایین دست رود نیل باشد. الفقی معتقد است که مصر باید در پرونده سد النهضه برای اعمال فشار بر اتیوپی به اسرائیل متوسل شود.

در حالی که این افراد از همدستی اتیوپی در دستیابی به اهداف اسرائیل «به منظور به زانو درآوردن قاهره» پرده برداشتند، برخی دیگر پیشنهاد مصر برای توسل به اسرائیل به منظور میانجیگری در بحران سد النهضه را مورد انتقاد قرار دادند.

«حسنی محلی» روزنامه‌نگار نوشت: اسرائیل از سال‌های اولیه شکل‌گیری از طریق چندین پروژه و طرح که از طرف ایالات متحده حمایت می‌شده به دنبال به دست آوردن آب رود نیل بوده است. از اهداف مهم اسرائیل آب بود که پس از اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ و روی آوردن به سمت کشورهای آفریقایی، به نیل دسترسی پیدا کند.

همچنین «أمانی القرم» در رای الیوم نوشت: علاقه اسرائیل به منابع آبی به طور کلی و حوزه نیل به طور خاص در قلب اندیشه استراتژیک صهیونیست‌ها قرار دارد.
«عبد الله السناوی» هم در روزنامه لبنانی الاخبار با انتقاد از پیشنهاد «مصطفی الفقی» دیپلمات سابق مصری نوشت: یکی از بدترین اتفاق‌هایی که دارد رخ می‌دهد افزایش برخی صداها در مصر است که خواستار مداخله اسرائیل برای حل بحران سد النهضه هستند.

سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره در صفحه توئیتر خود در بیانیه‌ای مدعی شده «آنچه در برخی شبکه‌ها و مقالات روزنامه‌ها در خصوص دخالت دولت اسرائیل در مساله سد النهضه آمده، بی اساس و خلاف واقع است.»

در واکنش به بیانیه سفارت رژیم صهیونیستی، «مصطفی بکری» و «تامر شهاوی» دو عضو پارلمان مصر تاکید کردند که تل آویو در تلاش است تا نقش مشکوک خود در حمایت از اتیوپی را لاپوشانی کند.

بکری در گفت و گوی اختصاصی با آر.تی تصریح کرده که تل آویو و آدیس‌آبابا چندین توافق‌نامه برای ایجاد پروژه‌های رودخانه‌ای بین سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ امضا کردند. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین تایید کرد که اسرائیل به اتیوپی در بهبود و افزایش سهم خود از آبهای نیل کمک خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد:‌ برخی از وب‌سایت‌های اسرائیلی در سال ۲۰۱۹ از وجود سیستم دفاع هوایی با برد کوتاه اسرائیلی از نوع «اسپایدر - Spider» در اطراف سد النهضه خبر دادند. «دینا مفتی» سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی هم تایید کرد که این کشور مازاد آب و برق خود را به هر طرف از جمله اسرائیل می‌فروشد.

بکری با اشاره به رد ادعای سفارت اسرائیل در قاهره تاکید کرد: همه اینها موید نادرستی ادعای اسراییل است.

تامر شهاوی دیگر عضو پارلمان مصر هم در گفت و گوی اختصاصی با آر.تی گفت: « تل‌آویو دخالت خود در خصوص بحران سد النهضه را در پی توافق صلح با مصر رد می‌کند و به لحاظ دیپلماتیک هم عاقلانه نیست که درگیری خود در این بحران را اعلام کند چرا که قاهره آن را اقدامی خصمانه می‌داند.»

هشدارهای مصر و سودان به اتیوپی نسبت به آبگیری سد النهضه به سمت تهدید نظامی پیش رفته است؛ به گونه‌ای که مجله «اجیپت تودی Egypt Today » شنبه گذشته به نقل از الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر نوشت که امنیت ملی این کشور خط قرمز بوده و هیچ کس نمی‌تواند از آن عبور کند. مصر تمایل دارد به تمام کشورهای آفریقایی از جمله سودان و اتیوپی کمک کند اما نه به قیمت آب کشورش.

به گزارش ایرنا، دولت اتیوپی چهاردهم تیر / پنجم ژوئیه اعلام کرد که دومین مرحله از آبگیری سد النهضه را آغاز کرده است؛ اقدامی که مصر، آن را تحولی خطرناک اعلام کرد.
وزیر خارجه مصر پیشتر گفته بود ساخت سد النهضه، موجودیت مصر را تهدید می‌کند و زندگی یکصد میلیون مصری و ۵۰ میلیون سودانی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

با گذشت دو هفته از آخرین هشدارهای خارطوم و قاهره اتیوپی هنوز به این هشدارها پاسخی نداده است.

السیسی در عین حال هشدار داد که مصر برای حفاظت از امنیت خود گزینه‌های مختلفی دارد و اگر اتفاقی برای مصر بیافتد این بدان معناست که من و ارتش مصر وجود نداریم.

رئیس جمهوری مصر از اتیوپی و سودان خواستار امضای توافق‌نامه‌ای الزام‌آور در خصوص آبگیری سد النهضه شده تا در صلح و رفاه زندگی کنند.

به تازگی وزیر خارجه مصر در نشست شورای امنیت درباره سد النهضه تاکید کرد که مواضع تاسف بار اتیوپی در قبال این سد، همه تلاش‌ها برای دستیابی به توافق را نابود کرده است.

پیشتر هم مصر و سودان با صدور بیانیه‌ای مشترک اقدام اتیوپی در آغاز دومین مرحله آبگیری سد النهضه را نشان دهنده سوء نیت اتیوپی خواندند.

پربیننده ترین خبرها