(خبر در حال به روز رسانی) زلزله سیاسی در غرب آفریقا؛

نخست وزیر و رئیس پارلمان تونس برکنار شدند

نخست وزیر و رئیس پارلمان تونس برکنار شدند
دوشنبه 4 مرداد 1400 - 02:13

منابع رسانه ای، از تعلیق فعالیت پارلمان، لغو مصونیت نمایندگان و برکناری نخست وزیر تونس توسط رییس جمهوری این کشور خبر می دهند.

العالم - تونس

منابع خبری بامداد دوشنبه گزارش دادند که قیس سعید رییس جمهوری تونس پس از اعلام برکناری هشام مشیشی نخست وزیر، تعلیق فعالیت پارلمان و لغو مصونیت نمایندگان آن را اعلام کرد.

رییس جمهوری تونس گفت: تصمیم گرفتم قوه مجریه را با کمک نخست وزیری که خودم تعیین می کنم، اداره کنم.

برخی منابع خبری می گویند که سعید با کمک ارتش تونس دست به این اقدامات شبه کودتا زده است.

به گزارش شبکه الجزیره، رئیس پارلمان تونس نیز فورا این اقدامات قیس سعید را اقدامی برای نابودی انقلاب تونس و همچنین کودتا علیه قانون اساسی این کشور خوانده است.

قیس سعید به معترضان هشدار داده است که اگر بخواهند با سلاح به مقابله با دولت بپردازند با گلوله به آنها پاسخ داده خواهد شد. هرکسی که به فکر استفاده از سلاح بیفتد نیروهای امنیتی نیز با گلوله با آنها مقابله خواهند کرد.

در حال حاضر اعتراضاتی نیز در تونس در اعتراض به برکناری هشام المشیشی نخست وزیر این کشور در جریان است.

نایب رئیس جنبش النهضه تونس گفته کاری که قیس سعید کرد یک کودتای تمام عیار علیه نهادهای دولتی است.

وی تاکید کرده است که اوضاع بسیار ناپایدار و مبهم است و ما تلاش میکنیم تونس را آزاد و دموکراتیک نگه داریم.

علی العرائیده با اشاره به سرنوشت هشام المشیشی نیز گفته، هیچ کس از محل بازداشت وی خبر ندارد و ما اعتقاد داریم که وی در کاخ ریاست جمهوری نگهداری میشود.

راشد الغنوشی رئیس پارلمان تونس به خبرگزاری تی آر تی (TRT) گفت: رسانه های اماراتی پشت پرده کودتا و حمله به دفاتر حزب النهضه قرار دارند.

در سایه تحولات شتابنده در تونس، اتحادیه مشاغل تونس تصمیم به برگزاری نشستی با "قیس سعید" رئیس‌جمهور گرفته است.

اتحادیه مشاغل تونس خواستار اعطای ضمانت های مبتنی بر قانون اساسی برای تصمیمهای رئیس جمهور شد و مخالفت خود را با سوء استفاده از هر طرف از موقعیتش برای اعمال خشونت اعلام و بر ضرورت تسریع در پایان دادن به وضعیت فوق العاده در تونس تاکید کرد.

این اتحادیه خواستار احترام به حقوق و آزادیها بر اساس ساز و کار دموکراسی در هر تغییر سیاسی شد و مخالفتش را با هر نوع تصفیه حساب اعلام کرد و خواستار تلاش برای خروج مسالمت آمیز از شرایط حساس فعلی گردید.

همزمان رئیس جمهور تونس، وزرای دفاع و دادگستری این کشور را برکنار کرد.

صلاح الداودی از مرکز پژوهشهای استراتژیک مغرب به العالم گفت: آنچه درباره مفهوم انقلاب در تونس بیان شده، جعلی است چرا که اصلاً انقلاب یا انقلاب صحیحی به شکل نظامی یا غیرنظامی در زمان حاضر وجود ندارد و مسیر فعلی، نه انتقال دموکراتیک بلکه تلاش برای انتقال به دموکراسی است.

همزمان مجلس نمایندگان تونس تصمیمات قیس سعید رئیس جمهور این کشور را باطل و نقض آشکار قانون اساسی دانست و وی را مسئول تبعات اخلاقی، حقوقی و جزائی این تصمیمات خواند.

پارلمان تونس از ارتش و نیروهای امنیتی این کشور ایستادن در کنار مردم و وفا به سوگندشان در زمینه حمایت از قانون اساسی و تسلیم نشدن در برابر دستورات بیگانگان را خواستار شد.

رئیس‌جمهور تونس فعالیت ادارات مرکزی، شرکتهای خارجی فعال در تونس، نهادهای محلی و عمومی را به مدت دو روز تعطیل اعلام کرد.

رئیس‌جمهور تونس همچنین تردد افراد و وسایط نقلیه را از ساعت 7 عصر تا ساعت 6 صبح( به وقت محلی) به جز در موارد اضطراری درمانی و نیز کارمندان شیفت شب، ممنوع اعلام کرد.

قیس سعید تجمع بیش از 3 نفر را در جاده‌ها یا میادین عمومی ممنوع اعلام کرد.

کاخ سفید نیز اعلام کرد آمریکا درباره تحولات تونس نگران است و مقامات واشنگتن در سطوح بالا با رهبران تونس برای اطلاع از جزئیات بیشتر، در تماس هستند.

در حال تکمیل..

پربیننده ترین خبرها