انتقال شماری از زندانیان گوانتانامو به یمن توسط امارات

انتقال شماری از زندانیان گوانتانامو به یمن توسط امارات
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 13:28

امارات تعدادی از زندانیان گوانتانامو را که حدود شش سال پیش از آمریکا تحویل گرفته بود، به یمن بازگرداند.

العالم - یمن

همزمان با ادامه نبرد میان نیروهای صنعاء و نیروهای متحد ریاض و امارات در «البیضاء» (مرکز یمن)، هفته جاری گروه اول زندانیان گوانتامو به فرودگاه «الریان» واقع در استان «حضرموت» در شرق یمن رسیدند.

بر اساس گزارش «الخبر الیمنی»، این گروه شش نفر از مجموع ۱۸ زندانی هستند که ابوظبی قصد بازگرداندن آنها به یمن را دارد.

آمریکا این زندانیان یمنی را در سال ۲۰۱۵ به امارات عربی متحده تحویل داد و ابوظبی آن زمان تعهد داد، آنها را به یمن بازخواهد گرداند.

منابع محلی در حضرموت اعلام کردند، بازگرداندن زندانیان مذکور از امارات به یمن بدون هماهنگی با دولت مستعفی یمن به ریاست «هادی» صورت گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اقدام ابوظبی پس از شش سال و در شرایط فعلی حاکی از آن است که ائتلاف متجاوز آماده ورود به درگیری بیشتر در یمن با بکارگیری گروهک‌های تروریستی است خصوصا اینکه اماراتی‌ها در اظهارات سابق خود گفته‌اند این اقدام با آگاهی آمریکا صورت گرفته است و این نشان می‌دهد که فعالیت گروهک‌های تروریستی در یمن با نظارت کامل واشنگتن صورت می‌گیرد.

الخبر الیمنی افزود، کارشناسان معتقدند واشنگتن گروهک‌های تروریستی را به شکل پلیدانه‌ای در یمن بکار گرفته و به پیامدهای خطرناک ناشی از بازی با «ورق تروریسم» بر روی امنیت منطقه و جهان بی توجه است.

القاعده اخیرا با صدور بیانیه‌ای اعتراف کرد، در جنگ در مرکز یمن در کنار ائتلاف سعودی علیه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی جنگیده است.

در همین ارتباط، منابع آگاه کشته شدن «عثمان البیحانی» موسوم به «امیر» القاعده در «بیحان» مابین البیضاء و استان «شبوه» (جنوب یمن) به همراه شش محافظش خبر دادند.

فارس

پربیننده ترین خبرها