مداخلات خارجی یا ناکارآمدی داخلی؛ ریشه بحران سیاسی تونس چیست؟

مداخلات خارجی یا ناکارآمدی داخلی؛ ریشه بحران سیاسی تونس چیست؟
چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:29

ابعاد و ریشه‌های بحران سیاسیِ حاکم بر تونس، به رغم گذشت سه روز از تدابیر رئیس‌جمهور تونس مبنی بر برکناری نخست‌وزیر و لغو اختیارات پارلمان و مصونیت اعضای آن، هنوز مبهم است، برخی این اقدام را "کودتایی" آشکار علیه قانون اساسی و دموکراسی می‌خوانند و برخی نیز این اقدامات را برای بازگرداندن تونس به مسیر درست، ضروری می‌دانند.

العالم- درگوشی

البته در اینجا به بُعد خارجیِ بحران تونس می‌پردازیم؛ زیرا برخی می‌گویند اگر مداخله سعودی، امارات، مصر و فرانسه و تلاش‌های آنها برای حذف اخوان‌المسلمین از جمله حزب النهضه به رهبری "راشد الغنوشی"، نبود تونس شاهد تحولات کنونی نمی‌شد.

"مجتهد" افشاگر معروف عربستانی حوادث تونس را کودتای رئیس‌جمهور این کشور برای برچیدن حزب اسلام‌گرای النهضه خواند.

مجتهد در حساب توئیتری خود نوشت: «این کودتا با همکاری السیسی، بن زاید، بن سلمان و فرانسه انجام شد، تظاهراتی که در تونس تحت عنوان (25اکتبر) برگزار شد شبیه تظاهرات 30 ژوئن مصر بود. کودتاچیان تعداد زیادی از مزدوران احزاب چپ‌گرا را برای تظاهرات به خیابان‌ها سوق دادند تا برای تصمیمات صادره از رئیس‌جمهور جشن بگیرند البته این تعداد برای اثبات شور و شادی مردمی کافی نبود و شبکه العربیه و دیگر رسانه‌ها مجبور شدند به جعل و استفاده از تصاویر تظاهرات قدیمی روی آورده و به دروغ آن‌ها را تظاهرات و شادی مردمی از تصمیمات رئیس‌جمهور جا بزنند."

در مقابل، برخی معتقدند تحولات جاری در تونس امور کاملا داخلی است و مداخله خارجی در آن صورت نگرفته، و از سوی دیگر، تدابیر رئیس‌جمهور تونس کسانی را هدف قرار داده که در قرار گرفتن کشور در بن‌بست و شکست تونس در تعامل با بحران کرونا، نقش دارند که از جمله این طرف‌ها، حزب النهضه است. ولی دلیل اینکه رژیم‌های سعودی و امارات سوار بر موج بحران تونس شده‌اند تلاش‌های آنها برای کنار زدن دشمن سرسخت‌شان؛ اخوان‌المسلمین، از قدرت است. کارشناسانی که چنین دیدگاهی را مطرح می‌کنند، به تناقض علنی میان مواضع قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس درخصوص قضیه فلسطین، عادی‌سازی، محور مقاومت و دیگر مسائل منطقه عربی با مواضع بن‌سلمان و بن‌زاید (ولیعهدهای سعودی و امارات) درباره این مسائل استناد می‌کنند. مواضع سعید درقبال عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی شفاف بوده؛ و او از مخالفان قاطع با "معامله قرن" است که بن‌سلمان و بن‌زاید برای آن بازارگرمی می‌کنند. به نقل از سعید درباره طرح مذکور گفته شده است: "قضیه امروز، رژیم غاصب است که باید به اقداماتش و آواره کردن فلسطینیان پایان دهد. عادی‌سازی بزرگ‌ترین خیانت است و هر طرفی که با رژیم غاصب رابطه دارد خائن است. فلسطین زمین باغ و بستان نیست که مورد معامله واقع شود."

خلاصه آنکه به رغم اینهمه قیل و قال‌‌ها درباره تحولات جاری در تونس، بایستی اندکی منتظر ماند و گام‌های بعدی رئیس‌جمهور تونس را مشاهد کرد تا واقعیت اتفاقات مشخص شود که آیا این بحران ناشی از تنش‌های سیاسی داخلی تونس است یا نتیجه مداخلات خارجی و یا اینکه نتیجه هر دو عامل با هم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها