صنعاء: آماده تبادل کل اسرا با ائتلاف سعودی هستیم

صنعاء: آماده تبادل کل اسرا با ائتلاف سعودی هستیم
يکشنبه 10 مرداد 1400 - 03:52

مسئول بخش حقوقی کمیته اسرا در دولت نجات ملی یمن گفت که این دولت آماده است تا با ائتلاف متجاوز سعودی، کل اسرا را مبادله کند.

العالم - یمن

«احمد ابوحمزه» مسئول بخش حقوقی کمیته اسرا در دولت نجات ملی یمن تأکید کرد که صنعاء هیچ گونه مانع‌تراشی در تبادل اسرا نمی‌کند.

ابوحمزه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که «ما در هر زمانی، آماده هستیم که عملیات تبادل کل [اسرا] در برابر کل [اسرا] را اجرایی کنیم».

وی تأکید کرد که ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی، در این زمینه مانع‌تراشی می‌کند و نکته عجیب اینکه اعضای این ائتلاف، از میانجیگری های محلی نیز ممانعت می‌کنند.

این مسئول دولت نجات ملی با اشاره به نقش این میانجیگریها در تبادل صدها اسیر از زمان آغاز تجاوز سعودی-اماراتی به یمن، خاطر نشان کرد، شاید علت تأخیر در عملیات تبادل این است که طرف مقابل (سعودی)، به تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: «علت این است، که گروههای مختلفی [در این ائتلاف] حضور دارند و هر یک از آنان، به پرونده اسرای خود اهمیت می‌دهد، اما ما آماده تبادل کلی هستیم، از جمله سرکرده‌های آنان».

ابوحمزه تصریح کرد، برخی از طرفها با درخواست صنعاء برای تبادل اسرا، موافق هستند، ولی برخی طرفهای دیگر به ویژه حزب «الاصلاح» در این زمینه مانع‌تراشی می‌کند.

مسئول بخش حقوقی کمیته اسرا در دولت نجات ملی درباره نقش منفی ریاض، گفت: «عربستان در جلوگیری از اجرای این توافقها، ید طولایی دارد و حتی از وساطتهای محلی و قبیله‌ای نیز جلوگیری می‌کند».

وی تأکید کرد که اگر مداخلات ریاض و حزب الاصلاح نبود، از طریق میانجیهای محلی، تبادل اسرای زیادی صورت می‌گرفت.

ابوحمزه در پایان خاطر نشان کرد، کمیته اسرای صنعاء برای اجرای توافق فراگیر تبادل اسرا، چندین طرح به سازمان ملل ارائه کرد، ولی ائتلاف متجاوز مانع از این مسئله شد و به همین دلیل، «تلاش می‌کنیم از طریق واسطه‌های قبیله‌ای و محلی، این توافقات را انجام دهیم».

بزرگ‌ترین مبادله اسرا در یمن تحت نظارت سازمان ملل و کمیته جهانی صلیب سرخ در مهر ۱۳۹۹ انجام شد و طی آن ۱۰۸۱ اسیر و بازداشتی از جمله ۱۵ نظامی سعودی و چهار نظامی سودانی که در قالب نیروهای ائتلاف سعودی در یمن حضور داشتند، آزاد شدند.

بر اساس توافق سوئد امضا شده میان دولت صنعاء و دولت مستعفی یمن قرار شده بود همه اسرا با هم مبادله شوند، اما چیزی که مانع عملی شدن آن شد، واقعیت تحولات میدانی برای مزدوران ائتلاف سعودی است، زیرا از طرف‌های متعدد و مختلفی تشکیل شده‌اند و اختلافات موجود در محافل مزدوران سعودی صنعاء مانع انجام مبادله اسرا می‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها