اهداف آمریکا از تحریم اعضای گروه مسلح مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه

اهداف آمریکا از تحریم اعضای گروه مسلح مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه
يکشنبه 10 مرداد 1400 - 09:54

وزارت خزانه داری آمریکا برای اولین بار در دولت جو بایدن رئیس جمهوری این کشور 18 شخص و سازمان از جمله گروه " احرار الشرقیه " نزدیک به ترکیه در شمال سوریه را تحریم کرد که ناظران آن را دارای پیام های مختلفی برای روسیه و ترکیه و حتی گروههای سوری می دانند.

العالمدرگوشی

کارشناسان مسائل سوریه معقتدند اقدام آمریکا در تحریم گروه مسلح احرار الشرقیه بیانگر دستهای امریکایی ـ روسی در پرونده سوریه است زیرا این اقدام از ابتدای بحران اولین مورد از این نوع است چرا که تحریم های آمریکا پیش از این فقط شامل دولت سوریه بود.

برخی پایگاههای اینترنتی خاطرنشان کرده اند که به نظر می رسد این اقدام آمریکا در راستای "توافق آمریکا و روسیه " باشد که از مدتی پیش نمایان شده و شاید نمودی از توافق واشنگتن و مسکو در تمدید ورود کمک های انسانی از گذرگاه باب الهوی به بسوی سوریه در برهه اخیر است.

بدون شک این اقدام آمریکا، گمانه زنی ها و تحلیل های زیادی را درباره رویکرد واشنگتن به موازنه مواضعش در سوریه و رعایت فاصله یکسان با گروههای بحران سوریه به دنبال خواهد داشت.

علیرغم اینکه سیاست آمریکا و روش تفکر و قلدرمابی این کشور، به ظاهر از این روش برخورد دور است و امریکا همواره در صدد تغییر دادن برخی معادلات است اما اگر با اقدامات دیگر آمریکا در این راستا همراه نباشد، چنین تحلیل هایی نیز دور از واقعیت به نظر می رسد.

در واقع مجازات گروه احرار الشرقیه نزدیک به ترکیه که با حمایت ارتش ترکیه چندین عملیات در سوریه انجام دادند؛ پیام هایی برای آنکارا مبنی براعمال فشار سیاسی بر این کشور به خاطر مسائل مورد اختلاف دو کشور در برخی موارد مانند سامانه اس 400 دارد.

علیرغم اینکه خزانه داری آمریکا دلیل مجازات گروه مسلح سوریه را به دست داشتن این گروه در نقض حقوق بشر می داند اما بر کسی پوشیده نیست دولت آمریکا از حقوق بشر به عنوان بهانه ای یا سرپوشی سیاسی برای تقویت مواضع و دست یافتن به منافع خود استفاده می کند.

پربیننده ترین خبرها