پیشنهاد آشتی مراکش به الجزایر؛ فرصتی جدید برای حل اختلافات دوجانبه

پیشنهاد آشتی مراکش به الجزایر؛ فرصتی جدید برای حل اختلافات دوجانبه
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 10:57

پادشاه مراکش در بیست و دومین سالروز به تخت نشستن خود، به روابط بحرانی مراکش- الجزایر اشاره کرد و بار دیگر از رئیس‌جمهور الجزایر خواست در اولین فرصتی که مناسب می‌داند، همکاری‌هایی را برای تقویت روابط دو کشور آغاز کنند.

العالم- آفریقا

در بحبوحه تنشی که روابط میان رباط و الجزایر از هفته‌ها پیش شاهده است و آخرین فصل از آن اقدام الجزایر به فراخواندن سفیرش در رباط در اعتراض به اظهارات اخیر سفیر مغرب در سازمان ملل متحد درباره این کشور، بود به نظر می‌رسد پیشنهاد مصالحه‌ای که از سوی پادشاه مراکش مطرح شده، تلاشی جدید برای دراز کردن دست دوستی به همسایه شرقی جهت دفن کردن اختلافات دوجانبه است.

"محمد ششم" پادشاه مراکش در جریان این سخنرانی خود تلاش کرد تا سوء‌تفاهم بزرگ میان دو کشور همسایه را با ارسال پیام‌های اطمینان‌بخش به رهبران الجزایری از میان بردارد. او خطاب به سران الجزایر گفت: "هرگز مشکلاتی از مغرب وارد الجزایر نخواهد شد همینطور هیچ خطر و تهدیدی از مراکش متوجه شما نخواهد شد چرا که آنچه به شما آسیب بزند، به ما نیز ضربه می‌زند و هر دو کشور با مشکلات مهاجرت غیر قانونی، قاچاق، مواد مخدر و قاچاق انسان مواجه هستند."با این حال، در سایه نبود سیگنال‌هایی جهت تغییرات اساسی در اصول حاکم بر روایط میان رباط و الجزایر، سوالاتی درخصوص میزان آماده بودن شرایط گفت‌وگو و نیز آمادگی دو کشور برای عبور از اختلافات گذشته مطرح می‌شود.

نخستین بار نیست که پادشاه مراکش الجزایر را برای خاتمه دادن به اختلافات دوجانبه دعوت می‌کند بلکه در پیشتر نیز در سخنرانی‌های متعدد چنین پیشنهاداتی را مطرح می‌کرد. محمد ششم در نوامبر 2016، خواستار ایجاد مکانیسمی مشترک برای انجام گفت‌وگو‌های مستقیم میان رباط و الجزایر شد تا مشکلات اختلافی میان دو کشور حل و فصل و پشت سر گذاشته شود. او همچنین الجزایر را به تاسیس کمیته‌ای مشترک برای حل پرونده‌های اختلافی میان دو طرف از جمله بر سر مسائل مرزی، فراخواند. پادشاه مراکش در ژوئیه 2019 نیز در پیامی برای "عبدالمجید تبون" رئیس‌جمهوری منتخب الجزایر، بار دیگر خواستار گشودن صفحه جدیدی در روابط میان دو کشور براساس اعتماد متقابل و گفت‌وگوی سازنده شد.

ناظران معتقدند، دعوت مراکش به گفت‌وگوی مستقیم با الجزایر، که درخصوص پرونده مربوط به تحولات منازعه بر سر صحرای مراکش است، به مثابه ارسال پیام حسن‌نیت و تلاش برای برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور با حال و هوایی جدید است. همچنین به عقیده ناظران، پیشنهاد جدید مغرب می‌‌تواند با همان سرنوشت طرح محمد ششم دچار شود که در نوامبر 2018 برای ایجاد "مکانیسم سیاسی مشترک برای گفت‌وگو و رایزنی" مطرح کرده بود ولی به دلیل موفقیت در پرونده اختلافات بر سر صحرا، آن طرح نیز راکد ماند. ناظران خاطرنشان می‌کنند بزرگ‌ترین چالش پیش روی پیشنهاد جدید برای آشتی، توانایی برای تفکیک میان پرونده صحرا و روابط الجزایر و رباط است.

پربیننده ترین خبرها