پاشینیان به عنوان نخست‌وزیر ارمنستان منصوب شد

پاشینیان به عنوان نخست‌وزیر ارمنستان منصوب شد
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 13:26

رئیس‌جمهور ارمنستان طی حکمی، نیکول پاشینیان را که تاکنون به عنوان نخست‌وزیر موقت فعالیت داشت، رسماً به عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب کرد.

العالم - آسیا

«آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان امروز طی حکمی «نیکول پاشینیان» را به عنوان نخست‌وزیر ارمنستان منصوب کرد.

حکم رئیس‌جمهور ارمنستان که امروز (دوشنبه) بر روی وب‌سایت رسمی ریاست‌جمهوری این کشور قرار گرفته بود، در خصوص تأیید نخست‌وزیری پاشینیان اعلام کرد: «طبق ماده 149 قانون اساسی ارمنستان، نیکول پاشینیان به عنوان نخست‌وزیر منصوب می‌شود».

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، رئیس‌جمهور ارمنستان در حالی حکم انتصاب پاشینیان به سمت نخست‌وزیری این کشور را به امضا درآورد که ۲۷ تیرماه، دادگاه قانون اساسی ارمنستان در پی جنجال‌های فراوان در خصوص پیروزی پاشینیان، اعلام کرد که نتایج انتخابات پارلمانی ماه ارمنستان که در آن حزب پاشینیان پیروز شد، مورد تأیید است.

حزب پاشینیان با کسب ۵۳.۹۱ درصد از آراء، رقیب خود «رابرت کوچاریان» رئیس‌جمهور پیشین ارمنستان را با ۲۱.۹ درصد از آراء را در انتخابات ۲۰ ژوئن (۳۰ خردادماه) شکست داد.

علی رغم آن که پاشینیان نتیجه انتخابات را «انقلاب فولادی» خوانده بود اما مخالفانش مدعی شده بودند که در انتخابات تقلب شده و به نتیجه آن اعتراض کرده بودند.

در انتخابات ارمنستان حدود ۲۰ حزب سیاسی و چهار ائتلاف انتخاباتی شرکت کردند اما حزب متبوع پاشینیان و ائتلاف ارمنستان به رهبری کوچاریان رئیس‌جمهوری سابق این کشور اصلی‌ترین رقبا بودند.

تصمیم به برگزاری انتخابات پارلمانی زوهنگام پس از شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ و تحت فشارهای مخالفان دولت نیکول پاشینیان گرفته شد.

طبق گزارش الجزیره، ۲.۶ میلیون نفر واجد شرکت در این انتخابات زودهنگام بودند و میزان مشارکت حدود ۵۰ درصد بوده است.

پاشینیان مجدداً در حالی به عنوان نخست‌وزیر ارمنستان به فعالیت خود ادامه می‌دهد که از چهارشنبه ششم مرداد ماه، تیراندازی‌های شدیدی در مرز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان روی داده است و رتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام با متهم کردن یکدیگر اعلام کردند که تعدادی از نظامیانشان در این تیراندازی‌ها زخمی شده‌اند.

از سرگیری تنش‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی بوده است که روز گذشته با طرح روسیه، توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۰۹:۰۰ صبح روز چهارشنبه ۶ مرداد ماه به وقت مسکو حاصل شده بود.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلیجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها