نامزد خاشقجی بین پتک بن سلمان و سندان آمریکا

نامزد خاشقجی بین پتک بن سلمان و سندان آمریکا
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 23:01

"خدیجه چنگیز" نامزد "جمال خاشقجی" به روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلستان گفته، در صورتی‌که دولت آمریکا جزییات قتل نامزدش را فاش نکند، نشان می‌دهد که ارزش‌های آمریکایی و غربی، پوچ و بی‌ارزش است.

العالم- کشکول

خدیجه چنگیز افزود که دولت آمریکا باید اطلاعات قتل جمال را منتشر کند تا واقعیت مشخص شود و عاملان آن را بازخواست کند، در غیر این صورت، این حادثه تکرار خواهد شد. او با این سخنان صراحتا مقام‌های آمریکایی را به همدستی با قاتلان از طریق پنهان کردن واقعیت‌ها و عدم شفاف سازی متهم کرده است.

این اظهارات نامزد خاشقجی مانند سخنان "اگنس کالامارد" مخبر سابق سازمان ملل متحد درباره اعدام‌های فراقانونی است که گفته بود آمریکا احتمالا از تهدید شدن خاشقجی به قتل و طرف تهدیدکننده مطلع بوده که واکنش سرد واشنگتن نسبت به این جنایت گواهی به این مدعاست.

کالامارد گفته بود که در صورتیکه مقام‌های آمریکایی از مسئولیت بن سلمان در این قتل اطلاع داشته و آن را اعلام نکرده‌اند پس در فرار سعودی از مجازات شریکند.

اشتباه خدیجه چنگیز و کالامارد این است که آن دو منتظر اجرای عدالت از سوی نظام سیاسی آمریکا هستند؛ مانند کسانی که منتظر نوشیدن آب از سراب و مشاهده عدالت از جلاد هستند. این انتظار به دلیل درک نادرست از نظام سیاسی آمریکا و نیز نگاه ساده‌لوحانه و سطحی به ماهیت این نظام است که زندگی میلیون‌ها انسانی را قربانی منافع خودش می‌کند و از سلاح اتمی علیه غیرنظامیان بی‌گناه بی‌استفاده می‌کند و نیز کشورهایی را اشغال و ملت‌های‌شان را آواره می‌کند تا از این طریق به منافع نامشروع خود دست یابد. پس تصور کنید این نظام سیاسی آمریکا به خاطر اجرای عدالت در پرونده قتل خاشقجی، کلیدهای خزانه سعودی را که در اختیار "محمد بن‌سلمان" ولیعهد است، کنار می‌گذارد؟!

هیچ‌کسی نباید به نظام سیاسی آمریکا اعتماد کند؛ زیرا نه تنها به جنایت بن‌سلمان در قتل خاشقجی و مثله کردن جسد او، سرپوش می‌گذارد بلکه با این شاهزاده در این جنایت نیز تبانی کرده است. قطعا بن‌سلمان هرگز بدون هماهنگی با سازمان اطلاعات آمریکا، نمی‌توانست دست به چنین جنایتی بزند و این مساله‌ای است که کالامارد نیز به آن اشاره کرده و گفته است: "همه آنچه ما می‌دانیم نشان دهنده رابطه نزدیک بین ایالات متحده و عربستان سعودی در سطوح مختلف از جمله امنیتی است .هیچ شواهد فیزیکی ندارند، اما این احتمال وجود دارد که ایالات متحده اطلاعاتی در مورد تهدید جمال به دست آورده باشد."

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها