آغاز ریاست جمهوری رئیسی؛ چالش های داخلی و خارجی پیش روی دولت جدید

آغاز ریاست جمهوری رئیسی؛ چالش های داخلی و خارجی پیش روی دولت جدید
سه شنبه 12 مرداد 1400 - 11:57

امروز سه شنبه سوم آگوست ایران، منطقه و جهان در انتظار حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب برای پذیرفتن مسئولیت مقابله با چالش های داخلی و خارجی هستند.  

العالم - کشکول

مراسم تنفیذ رئیس جمهور جدید توسط آیت الله خامنه ای امروز سه شنبه با حضور مقامات عالی رتبه ایران برگزار شد؛ پیش از این شورای نگهبان قانون اساسی بر اساس قانون اساسی ایران، در تازه ترین جلسه خود، اعتبارنامه رئیسی را امضا و این سند را برای رهبر انقلاب اسلامی ارسال کرده بود.

سوگند قانون اساسی

همچنین قرار است رئیس جمهور منتخب پس فردا پنج شنبه 5 آگوست طی مراسم ویژه ای با حضور ده ها هیئت از کشورهای دیگر در سطح رئیس جمهور و نخست وزیر و هیئت های پارلمانی و وزرای خارجه و نماینده گان ویژه در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کند. وی سپس روز شنبه 7 آگوست اعضای کابینه را به مجلس معرفی می کند.

در گزارش های پیشین نیز آمده است که رئیس جمهور جدید و کابینه اش در نخستین گام با چالش های داخلی و خارجی و پرونده های متعددی رو به روست که در چهارچوب فرمایشات و رهنمودهای رهبری باید آنها را حل و فصل کنند.

چالش های داخلی

بدون تردید اولین و مهمترین چالش داخلی دولت رئیسی، پیامدهای اقتصادی، نظامی و علمی تحریم آمریکاست که اوضاع اقتصادی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده است و کابینه رئیسی باید برای رفع بی قید و شرط همه آنها با مهارت کار کند. موفقیت این دولت در این زمینه به بهبود اوضاع اقتصادی و به کار افتادن چرخ اقتصاد و پایان دادن به بحران بیکاری در ایران می انجامد.

یکی دیگر از چالش های مهم داخلی مقابله با ویروس کرونا با استفاده از مکانیسم های شناخته شده است مخصوصا که جمهوری اسلامی از پیشگامان تولید واکسن در جهان است و مردم ایران به تحولات پیش رو برای حل مشکلات موجود به خصوص فعال سازی دوباره اقتصاد امیدوار هستند.

چالش های خارجی

تهران باید با در پیش گرفتن شیوه گفتگوی مخالف با هر گونه مذاکرات فرسایشی، برای رسیدن به توافق های مهم و اساسی در راه احیای توافق هسته ای تلاش کند. این امر چالش مهم و اساسی پس از خروج یک جانبه واشنگتن از برجام است. این در حالی است که تهران همچنان بر مواضع خود مبنی بر ادامه مذاکرات برای احیای برجام مشروط بر پایبندی واشنگتن به آن، پافشاری می کند. بازگشت به برجام می تواند به افزایش حجم سرمایه گزاری و ورود شرکت های بین المللی به ایران بینجامد.

بهبود روابط دیپلماتیک با همسایه ها از جمله عربستان و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و تلاش برای رونق بخشیدن به روابط دیپلماتیک با همه کشورهای منطقه از دیگر چالش های خارجی برای دولت جدید است.

ساختار کابینه آینده

تردیدی نیست که کابینه ای قدرتمندی که بتواند رأی اعتماد مجلس را جلب کند باید با این چالش ها روبه رو شود. تهران همواره بر توسعه روابط دیپلماتیک با کشورهای منطقه بر اساس احترام مقابل و جلوگیری از مداخله های خارجی بین کشورهای منطقه تأکید کرده است.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها