واکنش اتحادیه اروپا و ناتو در قبال حمله به کشتی صهیونیستی

واکنش اتحادیه اروپا و ناتو در قبال حمله به کشتی صهیونیستی
سه شنبه 12 مرداد 1400 - 17:39

سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنشی محتاطانه به حمله صورت گرفته علیه نفتکش رژیم صهیونیستی در دریای عمان تصریح کرد که ابعاد دقیق این حادثه باید مشخص شود. سخنگوی "ناتو" نیز، حمله به نفتکش اسرائیلی مرسر استریت در دریای عمان، محکوم و همراهی خود با مواضع آمریکا و انگلیس در این ماجرا را اعلام کرد.

العالم - اروپا

نبیلا مسرلی سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران در بروکسل گفت: ما حمله به نفتکش را محکوم می‌کنیم. یک شهروند انگلیسی و رومانیایی کشته شده و ما به خانواده آن‌ها تسلیت می‌گوییم.

وی افزود: ابعاد این حمله باید دقیقا مشخص شود. ما ارزیابی‌هایی انگلیس، آمریکا و اسرائیل را مورد توجه قرار دادیم. این اقدام علیه آزادی کشتیرانی در این منطقه و غیر قابل قبول است.

سخنگوی اتحادیه اروپا بیان داشت: ما با هر اقدامی که مغایر صلح و ثبات در این منطقه است مخالفیم و اتحادیه اروپا به دقت اوضاع را زیر نظر خواهد داشت.

ناتو نیز ساعتی پیش در قبال ماجرای نفتکش اسرائیلی موضع گرفت و ضمن محکوم کردن آن، همراهی خود با مواضع انگلیس و آمریکا در این زمینه را اعلام کرد.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس از اتخاذ این موضع از جانب ناتو استقبال و بار دیگر ادعای مبنی بر دست داشتن ایران در این ماجرا را تکرار کرد.

پیش از این نخست وزیر رژیم صهیونیستی ایران را به دست داشتن در حمله به کشتی اسرائیلی متهم کرده و مدعی شده بود که تهران مسئول هدف قرار گرفتن این کشتی نفتی است.

"نفتالی بنت" نخست وزیر جدید رژیم اسرائیل در اظهاراتی تحریک آمیز گفته بود که " از جامعه جهانی این انتظار را داریم که به ایران نشان دهد مرتکب خطای فاحشی شده است و اسرائیل به روش خود پیامش را به تهران می‌رساند."

سازمان بازرگانی دریایی ارتش انگلیس پیش از این در بیانیه کوتاهی اعلام کرده بود که حمله به کشتی اسرائیلی اواخر پنجشنبه شب در شمال شرقی جزیره «مصیره» کشور عمان و در فاصله نزدیک به ۳۰۰ کیلومتری مسقط پایتخت این کشور واقع در شبه جزیره عربی رخ داده و انگیزه آن، دزدی دریایی نبوده است.

این اتهام زنی‌ها علیه ایران در حالی بیان می شود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود در مورد اتهامات مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا نسبت به ایران در مورد دست داشتن تهران در حمله به نفتکش اسراییلی و تلاش این رژیم برای مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل گفت که رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زدن های واهی بردارد و تاکید کرد که این بار اول نیست که این رژیم اشغالگر چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می کند.

وی با بیان اینکه این رژیم هر جایی که رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است، تصریح کرد: مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کرده‌اند. آنها باید بدانند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایشان دوا نمی‌شود و هر کس باد بکارد طوفان درو می‌کند. ایران لحظه ای در دفاع از امنیت خود و منافع مردمش تردید نمی کند.

خطیب زاده با بیان این که انجام این فرافکنی ها از سوی رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیست ادامه داد: هر وقت اتفاق خوبی در منطقه رخ می دهد ما این فرافکنی ها را از سوی مقامات این رژیم مشاهده می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این بیانیه‌های هماهنگ شده بخودی خود حاوی فرازهایی متناقض است، بگونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زند و متعاقبا از "احتمال" آن سخن می‌گوید!

ایرنا

پربیننده ترین خبرها