رئیسی در دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق:

شرایط مناسبی برای تقویت و گسترش روابط فراهم شده است/ کشورهای سلطه گر هیچگاه برای مشکل گشایی از ناامنی های منطقه گام موثری برنداشته اند

شرایط مناسبی برای تقویت و گسترش روابط فراهم شده است/ کشورهای سلطه گر هیچگاه برای مشکل گشایی از ناامنی های منطقه گام موثری برنداشته اند
جمعه 15 مرداد 1400 - 17:38

رئیس جمهور با بیان اینکه سطح تعاملات با عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد، گفت: باید با سازوکار معین، گام های استواری در جهت استفاده از همه ظرفیت های موجود و رفاه بیشتر مردم خود برداریم.

العالم - ایران/ سیاسی

سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در دیدار نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق، روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق را ریشه ای و قلبی دانست و اظهارداشت: امروز شرایط مناسبی فراهم شده تا بر پایه اشتراکات تاریخی و فرهنگی، روابط و همکاری های قوی تر و گسترده تری در بخش های مختلف و در راستای رونق اقتصادی داشته باشیم.

وی با اشاره به جانفشانی ها و مجاهدت های شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان هجوم داعش به عراق و منطقه کردستان، گفت: حاج قاسم درآن زمان گویی یکی از شهرهای ایران مورد تهاجم قرار گرفته باشد در صحنه حضور داشت و با همکاری نیروهای عراقی فتنه داعش را از بین برد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امنیت و ثبات منطقه باید توسط کشورهای منطقه ایجاد شود، خاطرنشان کرد: کشورهایی که بدنبال سلطه گری بوده و خوی استکباری و خود برتربینی دارند، هیچ گاه برای مشکل گشایی از ناامنی های منطقه گام موثری برنداشته، بلکه با فتنه گری بر مشکلات موجود دامن می زنند.

آقای رئیسی با بیان اینکه زمینه ناامنی فیزیکی را توطئه و فتنه گری بیگانگان فراهم می کند، اظهار داشت: کشورها و ملت های منطقه باید در مقابل فتنه افکنی و نفوذ نرم سلطه گران مراقب باشند و اجازه دخالت به آنها را ندهند.

نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با تبریک انتخاب حجت الاسلام رئیسی، گفت: از دیدگاه های شما در مراسم تحلیف نه تنها ما، بلکه همه منطقه خوشحال شدند و قطعا از آن استقبال خواهد شد. مصمم هستیم فصل جدیدی در روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان اقلیم کردستان بعنوان بخشی از کشور عراق با ایران داشته باشیم.

بارزانی با تاکید بر اینکه خود را جزئی از ایران و انقلاب اسلامی می دانیم، اظهارداشت: امیدواریم با حضور دولت جدید در ایران، روابط موجود در همه زمینه ها توسعه یابد چرا که قابلیت های زیادی برای تحکیم و افزایش روابط بویژه درسطح مناسبات اقتصادی وجود دارد.

نچیروان بارزانی با تاکید بر اینکه اقلیم کردستان به امنیت جمهوری اسلامی ایران متعهد و پایبند است، تصریح کرد: در تمام زمینه هایی که با مشکل مواجه بودیم همیشه ایران را در کنار خود داشتیم و شهید حاج قاسم سلیمانی نقش زیادی در تامین امنیت عراق و اقلیم در مقابل هجوم داعش داشت، خود را مدیون ایران می دانیم و یقین بدانید که اقلیم نیز هرگز اجازه هیچ گونه ناامنی از خاک خود علیه ایران را نخواهد داد.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پربیننده ترین خبرها