ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی محرم ۱۴۰۰

ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی محرم ۱۴۰۰
جمعه 15 مرداد 1400 - 22:48

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دستورالعمل‌های بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم سال ۱۴۰۰ در سراسر کشور ابلاغ شد.

العالم - ایران

حجت الاسلام رضا عزت زمانی در خصوص دستورالعمل‌های بهداشتی محرم ۱۴۰۰ افزود: مراسم عزاداری در سراسر کشور باید با رعایت کامل شرایط ابلاغی همچون فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و ضدعفونی محل برگزاری قبل، حین و بعد از مراسم، برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه مراسم باید در فضای باز برگزار شود بیان کرد: در دستورالعمل ابلاغی، مکان‌هایی که ارتفاع سقف آن‌ها بالاتر از شش متر باشد جزو مکان‌های باز محسوب شده به شرط اینکه ورودی و خروجی‌های متعدد و سیستم تهویه هوای مناسبی داشته باشد.

حجت الاسلام عزت زمانی تاکید کرد: برگزارکنندگان مراسم باید در مکان‌های باز، یک سوم ظرفیت و در مکان‌های مسقف، یک چهارم ظرفیت را پذیرش کنند و فاصله‌گذاری از هر طرف دو متر را رعایت کنند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی به برپایی دسته‌های عزاداری در محرم امسال اشاره کرد و گفت: براساس دستورالعمل، برپایی دسته عزا با فاصله مناسب بین افراد و به صورت حرکت محلی و محدود بلامانع است.

حجت الاسلام رضا عزت زمانی افزود: هیئت‌های مذهبی امسال می‌توانند از طَبل و سَنج استفاده کنند به شرط اینکه وسایل در اختیار یک شخص باشد و از جا به جایی آن بین افراد متعدد جلوگیری شود و در صورت جا به جایی، حتما وسایل ضدعفونی شود.

وی به موضوع تبلیغات و اطلاع رسانی هیئت‌های مذهبی اشاره و عنوان کرد: تبلیغات و اطلاع رسانی هیئت‌ها پارسال به دلیل دعوت عمومی و جلوگیری از گسترش ویروس ممنوع بود، اما امسال تبلیغات بلامانع است.

حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به توزیع نذورات در هیئت‌های مذهبی گفت: توزیع نذورات مثل پارسال بلامانع، اما باید به صورت غیر متمرکز باشد و پهن کردن سُفره و ایجاد صف برای توزیع آن ممنوع است.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: غذا‌های نذری باید در آشپزخانه‌ها به صورت بهداشتی و با نظارت کارشناسان بهداشت تهیه و توزیع شود.

حجت الاسلام رضا عزت زمانی گفت: باتوجه به اینکه پارسال برپایی ایستگاه صلواتی ممنوع اعلام شده بود، در دستورالعمل امسال هیئت‌های مذهبی می‌توانند ایستگاه‌ها و موکب‌های فرهنگی و سلامت برپا کنند.

وی با اشاره به اینکه رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی برپایه سه ضلع مردم، هیئت و نهادهای حکومتی استوار است گفت: ضلع اول و اصلی آن مردم شریف و عزیز هستند که باید رعایت کنند؛ اگر مردم رعایت نکنند تمام تلاش‌ها بی اثر خواهد بود و اگر مردم رعایت کنند مراسم به خوبی انجام خواهد شد.

حجت الاسلام عزت زمانی افزود: ضلع دوم خود هیئت‌های مذهبی هستند که با برگزاری جلسات متعدد در سراسر کشور، مسئولان هیئت‌ها برای رعایت دستورالعمل ابلاغی توجیه شدند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: عزاداران حسینی حتما دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و با مسئولان برگزاری همکاری لازم را داشته باشند و درصورت مشاهده هرگونه کم کاری در رعایت نکات بهداشتی، آن را به دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی و یا مراکز بهداشت اطلاع دهند.

حجت الاسلام رضا عزت زمانی گفت: مسئولان هیئت‌های مذهبی حتما از فضا‌های باز شهر و استان خود مثل پادگان‌ها، مدارس، پارک‌ها و بوستان‌ها و ... استفاده کنند.

وی به روضه‌های خانگی اشاره کرد و افزود: به دلیل نبود تهویه مناسب و ارتفاع کم سقف منازل توصیه می‌شود که این مجالس به روضه‌های خانوادگی تبدیل شوند تا فقط افراد یک خانواده از این مجلس استفاده کند.

حجت الاسلام عزت زمانی بیان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور مداح یا سخنران برای حضور در مراسم روضه‌های خانوادگی انجام شده که از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها