نبود امضای عضوی از شورای نگهبان خدشه‌ای به اعتبارنامه رئیس جمهور وارد نمی‌کند/ دلایل عدم احراز صلاحیت به لاریجانی اعلام شده است/ حفظ حقوق مردم در بررسی طرح فضای مجازی

نبود امضای عضوی از شورای نگهبان خدشه‌ای به اعتبارنامه رئیس جمهور وارد نمی‌کند/ دلایل عدم احراز صلاحیت به لاریجانی اعلام شده است/ حفظ حقوق مردم در بررسی طرح فضای مجازی
شنبه 16 مرداد 1400 - 11:47

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بر اساس قانون اگر عضوی از شورای نگهبان اعتبارنامه رئیس جمهور را امضا نکند خدشه ای در اعتبارنامه ایجاد نمی‌شود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود اظهار داشت: بر اساس قانون اگر عضوی از شورای نگهبان اعتبارنامه رئیس جمهور را امضا نکند خدشه ای در اعتبارنامه ایجاد نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آیت‌الله لاریجانی اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب را امضا کرده است یا نه، با بیان این که اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب قبل از مراسم تنفیذ امضا شد گفت: کسانی که در جلسه قبل از تنفیذ برگزار شد حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند اما کسانی که حضور نداشتند طبیعتا امضا نکردند.

دلیل رفت و برگشت چندباره طرح جمعیت بین مجلس و شورا

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات شورا به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده موافقت‌ها و مخالفت‌های جدی در سطح جامعه داشت.

وی افزود: شاید نسبت به برخی موارد از جمله غربالگری مباحثی وجود داشت که جلسات زیادی را برگزار کردیم. در جلسات علمی که برگزار شد حرفها همه شنیده شد.

وی تصریح کرد: این مصوبه در رفت و آمد شورا و مجلس بود و اخیرا ایرادات ما که کمتر از دفعات قبل هم بود به محلس ارسال شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: امیدواریم اصلاحیه ای که در نهایت مورد پذیرش شورا قرار گیرد، یک قانون موثر و کمک کننده در جامعه باشد.

طحان نظیف در ارتباط با پاسخ دبیر اوپک به درخواست صادرات نفت ایران از سوی آیت‌الله جنتی گفت: این دیدار به درخواست دبیرکل اوپک انجام شده بود و مسبوق به سابقه هم بود و این دیدار، دیدار خوبی بود، سیاست‌های اقتصادی در اختیار دولت است اما دستگاه‌ها به دولت کمک می‌کنند.

وی در ارتباط با مسئولیت سخنگویی گفت: این مسئولیت دشوار و سنگین است و بنده امیدوارم با کمک‌های شما از عهده مسئولیت برآیم، مسئولیت ما پاسخگویی به شماست و تلاش در دوره جدید این است که مجموعه شورای نگهبان در اطلاع‌رسانی شفاف اقدام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در رابطه با تمدید برنامه ششم توسعه و نظر شورای نگهبان در این باره گفت: تشریفاتی در خصوص تدوین برنامه وجود دارد و در ابتدا سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسط مقام معظم رهبری اعلام و بر مبنای آن لایحه توسط دولت تهیه و به مجلس ارسال می‌شود و سپس در شورای نگهبان رسیدگی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان هم در تدوین برنامه هفتم توسعه ورود می‌کند، تصریح کرد: بارها عرض کردیم که شورای نگهبان در مرحله تدوین و نگارش قانون نقشی ندارد و ورود پیدا نمی‌کند.

طحان نظیف گفت: البته اگر شورای نگهبان ابهامات و اشکالاتی به طرح‌ها داشته باشد، در کمیسیون‌های مجلس مطرح می‌شود تا اصلاحات انجام شود.

درباره حفظ حقوق مردم در طرح فضای مجازی اطمینان می‌دهیم

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان طراح طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اظهار کرده اند که در رابطه با اصل 85 شدن این طرح با شورای نگهبان هماهنگی هایی صورت گرفته است و به نوعی تایید شورا را استمزاجا گرفته اند؛ آیا چنین هماهنگی انجام شده است، اظهار داشت: واقعاً هیچ هماهنگی قبلی و پیشینی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد چرا که تا لحظه آخر ما نمی‌دانیم که چه چیزی توسط مجلس تصویب خواهد شد.

وی بیان کرد: ما مکرر دیدیم که متن اول حاوی احکامی بوده در نهایت آنچه تصویب شده، چیز دیگری بوده است. تا زمانی که متن کامل و نهایی و مصوب به شورای نگهبان ارسال نشود، ما در مورد متن نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

طحان نظیف ادامه داد: شورای نگهبان یک نظر رسمی بیشتر ندارد و آن هم بعد از دریافت مصوبه و بررسی در جلسه شورای نگهبان، نظر را اعلام می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بنده می‌بینم که حساسیت هایی در مورد این طرح در رسانه‌ها ایجاد شده است. باید بگویم که هنوز چیزی تصویب نشده است و نسبت به بحث اصل ۸۵ و ضرورت آن هم سابقه را خدمت شما عرض می‌کنم که برخی از موارد بوده است که شورای نگهبان حتی ضرورت را هم ایراد گرفته است.

وی گفت: نسبت به این طرح هنوز ذهنیتی ندارم، طبیعتاً باید تصویب و ارسال شود و در شورای نگهبان هم کلیات و جزئیات بررسی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: چون حساسیت ها درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی زیاد است، باید بگویم که اطمینان می‌دهم اگر این طرح یا هر طرح و لایحه دیگری با قانون اساسی و یا شرع مقدس اسلام مغایرت داشته باشد، ما به صراحت آن را اعلام خواهیم کرد. رعایت حقوق مردم برای ما در شورای نگهبان مهم است.

دلایل عدم احراز صلاحیت به لاریجانی اعلام شده است

وی درباره علت ردصلاحیت برخی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا علتش به داوطلبان اعلام شده است یا خیر، اظهار داشت: ️آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته است، در اختیار خود آنان قرار می‌دهیم. اینکه مبنای عدم احراز چه بوده است، به دلیل مخفی بودن آرا معلوم نیست.
به گزارش فارس، طحان نظیف درباره علت عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی، گفت: دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است.
سخنگوی شورای نگهبان‌ درباره اصلاح قانون انتخابات، تصریح کرد: ️اصلاح قانون انتخابات دغدغه ما در شورای نگهبان است اما نقشی در تدوین قانون نداریم. این قانون نیازمند اصلاحاتی است و از مجلس انتظار داریم در زمینه اصلاح قانون انتخابات به صورت جامع گام بردارد.

پربیننده ترین خبرها