اختلاف پنهان عربستان و امارات برای نفوذ در سودان

اختلاف پنهان عربستان و امارات برای نفوذ در سودان
شنبه 16 مرداد 1400 - 15:56

با توجه به موقعیت استراتژیک سودان تنش مخفیانه‌ای میان ریاض و ابوظبی برای نفوذ به سودان شکل گرفته است.

العالم - عربستان سعودی

یک درگیری مخفی میان عربستان سعودی و امارات بر سر نفوذ در سودان به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک این کشور بین دریای سرخ و شرق و غرب آفریقا بالا گرفته است.

ناظران معتقدند تنش‌های اخیر میان عربستان سعودی و امارات باعث تشدید روابط دیپلماتیک بین ریاض و دولت انتقالی در سودان شده است.

عربستان با در اختیار گرفتن ریاست کنفرانس «دوستان سودان» که در آگوست 2020 برگزار شد، نفوذ خود را در سودان عمیق‌تر کرد.

برگزاری این کنفرانس به عربستان اجازه داد تا بر نیروهای انقلابی سودان برای امضای توافقنامه صلح «جوبا » تأثیر بگذارد.

تنش‌های اخیر بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی با تعمیق روابط خود با هر دو بخش غیرنظامی و مسلح جوبا ، مداخلات سیاست خارجی عربستان در سودان را افزایش داده است. این اقدام با احتمال کنار گذاشتن اتحادیه ارتش سودان از اتحادیه با امارات متحده عربی انجام می‌شود و این امر به عربستان سعودی نفوذ قابل توجهی در سیاست خارجی سودان می‌دهد.

مداخلات اخیر عربستان در سودان با اعلام افزایش 3 میلیارد دلاری بودجه برای بخشهای مختلف سودان آغاز شد.

با وجود فشار بر سودان برای ذخایر خارجی ، این وجوه نگران کننده است که این کشور بین تنش‌های سعودی و اماراتی قرار گرفته است.

یک موضوع دیگر این است که روابط سودان با ترکیه و قطر به تازگی احیا شده است و نشان می‌دهد که عربستان قصد دارد قدرت نفوذ خود را در سودان با تمرکز بر منافع خلیج فارس گسترش دهد.

قدرت نرم؛ وعده سرمایه گذاری‌های کشاورزی از سوی عربستان

رویکرد مداخله عربستان در امور داخلی و بین‌المللی سودان محدود به مدیریت محورهای قدرت منطقه‌ای نیست.

عربستان سعودی سرمایه گذاری‌های کشاورزی را در سودان برای حفاظت از امنیت غذایی خود آغاز کرده و در عین حال اقدامات تاکتیکی برای کاهش نفوذ امارات بر دولت سودان انجام داده است.

سودان به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک بین دریای سرخ و شرق و غرب آفریقا - مناطقی که امارات به طور پیوسته در حال گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود است، موازنه قدرت‌های منطقه‌ای را تغییر می‌دهد.

عربستان برای گسترش نفوذ خود در سودان از اهرم مالی خود برای تشویق شرکای بانک جهانی، برای موافقت با تسویه بدهی سودان در کنفرانس پاریس در 17 مه استفاده کرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها