انتقاد بولتون از سیاست بایدن در قبال افغانستان

انتقاد بولتون از سیاست بایدن در قبال افغانستان
دوشنبه 18 مرداد 1400 - 06:40

جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا از سیاست بایدن در قبال افغانستان انتقاد کرد.

العالم - آمریکا

این سیاستمدار آمریکایی یکشنبه شب به وقت محلی با اشاره به اوضاع فعلی افغانستان گفت: طالبان در افغانستان، سه مرکز استان دیگر را تصرف کردند.

مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ تصریح کرد در حال حاضر این حقیقتا آخرین فرصت بایدن برای تغییر سیاست اشتباه خود و ترامپ برای خروج از افغانستان است.

بولتون در حساب کاربری خود در توییتر اضافه کرد که اگر طالبان پیروز شود، امنیت همه آمریکایی ها نیز به خطر می افتد.

در همین حال منابع خبری افغانستان اعلام کردند که مرکز استان سرپل و شهر قندوز به دست طالبان افتاده است. طالبان پیش از این شهرهای زرنج در نیمروز و شبرغان در جوزجان را تصرف کرده بود.

وزارت دفاع افغانستان یکشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد است در ۲۴ ساعت گذشته و در نتیجه عملیات‌های مختلف نیروی دفاع مردمی افغانستان در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، غزنی، پکتیا، پکتیکا، قندهار، ارزگان، هرات، فراه، جوزجان، سرپل، فاریاب، هیرمند، نیمروز، تخار، قندوز، بدخشان و کاپیسا، ۵۷۲ نیروی طالبان کشته و ۳۰۹ نفر دیگر مجروح شدند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد حداقل ۴۵ نیروی طالبان از جمله سه شبه نظامی وابسته به گروه القاعده در حملات هوایی شنبه شب در حومه لشکر گاه در ولایت هیرمند کشته شدند.
بر اساس برخی از گزارش‌ها، مولوی هجرت رئیس طالبان در هیرمند در این حملات هوایی شنبه شب کشته شده است.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در حمله هوایی دیگر به داند، ولسوالی‌های زرای و حومه مرکز ولایت قندهار، دست کم ۴۷ شبه نظامی طالبان کشته و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که یک ماه پیش (۱۷ تیرماه ) با تعیین ۳۱ اوت جاری (۹ شهریور) برای خروج نیروهایش از افغانستان به رغم مخالفت ها، تسلط طالبان بر افغانستان را حتمی نمی دانست، اکنون برای مقابله با پیشروی گروه طالبان به استفاده از بمب افکن های "بی ۵۲" و هواگردهای تهاجمی "لاکهید ای سی ۱۳۰" روی آورده است.

وزارت دفاع افغانستان شنبه شب اعلام کرد که مواضع طالبان توسط بمب افکن های بی ۵۲ آمریکا بمباران شده است.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت: مواضع طالبان در شهر شبرگان ولایت جوزجان هدف حمله بمب افکن های بی ۵۲ آمریکا قرار گرفت. تروریست ها در نتیجه حمله نیروهای هوایی آمریکا متحمل تلفات سنگینی شدند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دلیل وخیم شدن اوضاع امنیتی کشورش را تصمیم "ناگهانی" آمریکا برای خروج تمام نیروهای خود از منطقه می داند .

رئیس جمهوری افغانستان به پارلمان این کشور گفته است: ما با یک وضعیت پیش بینی نشده در سه ماه گذشته مواجه بودیم. دلیل وضعیت کنونی ما این است که این تصمیم (خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان) ناگهانی گرفته شده است.

اشرف غنی همچنین به واشنگتن اخطار داد که خروج تمام نیروهای آمریکایی عواقبی خواهد داشت.

شماری از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی افغانستان معتقدند وضعیت امروز کشورشان نتیجه معامله پنهانی گروه طالبان با همکاری پاکستان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها