دعوت عراق از شاه سعودی برای حضور در نشست سران کشورهای منطقه

دعوت عراق از شاه سعودی برای حضور در نشست سران کشورهای منطقه
دوشنبه 18 مرداد 1400 - 11:53

نخست‌وزیر عراق رسما شاه سعودی را برای سفر به بغداد و حضور در نشست سران کشورهای منطقه دعوت کرد.

العالم - عراق

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق که به عربستان سعودی سفر کرده، در دیدار با همتای سعودی، دعوت‌ رسمی از ملک سلمان برای حضور در نشست سران کشورهای همسایه عراق را تسلیم مقامات ریاض کرد.

قرار است این نشست اواخر ماه جاری همچنین با حضور سران ایران و ترکیه در بغداد برگزار شود.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزیر خارجه عراق روز گذشته در دیدار با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی، دعوت‌نامه رسمی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق از «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی را برای حضور در این نشست، تقدیم کرد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه عراق در دیدار با همتای سعودی در خصوص روابط دو جانبه، شیوه‌های تقویت آن در راستای منافع مشترک دو کشور، مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی برای دو کشور و اهمیت هم‌افزایی تلاش‌ها برای حل بحران‌هایی که منطقه از آن در رنج است، رایزنی کردند.

وی افزود: در ادامه این دیدار، وزیر خارجه عراق، دعوت‌نامه رسمی نخست‌وزیر را به وزیر سعودی داد که طی آن از ملک سلمان برای حضور در نشست سران کشورهای همسایه عراق که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود، دعوت به عمل آمده است.

پیشتر، روسیا الیوم به نقل از یک مقام عراقی اعلام کرده بود که یک هیات بلندپایه عراقی شامگاه یکشنبه با سفر به ریاض از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور نیز برای حضور در اجلاس سران منطقه در بغداد دعوت می‌کند.

چندی پیش، روزنامه العربی الجدید، از برنامه‌ریزی دولت عراق برای برگزاری قریب‌الوقوع یک اجلاس منطقه‌ای با حضور همسایگان این کشور از جمله ایران، عربستان سعودی و ترکیه خبر داد.

یک مقام مسئول بلندپایه در وزارت خارجه بغداد گفته بود که نخست‌وزیر عراق قصد دارد یک کنفرانس برای کشورهای همسایه عراق و سایر کشورهای منطقه برگزار کند تا طی آن، پرونده‌های مرتبط با عراق و دارای ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی را بررسی کند. به همین منظور، یک کمیته کوچک در داخل دفتر الکاظمی برای تدارک این امر، تشکیل شده است.

بنابراین گزارش، این کمیته مسئول تدارک مقدمات لازم برگزاری یک کنفرانس با حضور کشورهای همسایه عراق از جمله، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، کویت و اردن، نمایندگانی از سوریه و شماری از کشورهای عربی تاثیرگذار و نمایندگانی از اتحادیه اروپا است.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، دیروز یکشنبه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار کرد و طی این دیدار، دعوتنامه رسمی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق از اردوغان برای شرکت در نشست سران کشورهای همسایه عراق در بغداد را تقدیم کرد.

وزیر خارجه عراق در ادامه سفر منطقه‌ای خود قرار است با سفر به تهران، به طور رسمی «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران را برای حضور در این نشست دعوت کند. وی قصد دارد حین دیدار با رئیسی درباره روابط دوجانبه از جمله مسائل مرتبط با امور امنیتی عراق رایزنی ‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها