اذعان مقام آتی وزارت انرژی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران

اذعان مقام آتی وزارت انرژی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران
سه شنبه 19 مرداد 1400 - 17:29

رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً «کوری هیندراستین» را برای سمت دستیار وزیر انرژی آمریکا در مقابله با اشاعه هسته‌ای معرفی کرده که پیش از این در اظهاراتی به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرده بود.

العالم - آمریکا

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً «کوری هیندراستین» که از سال ۲۰۱۶ عضو انجمن هسته‌ای آمریکا بوده را برای سمت دستیار وزیر انرژی آمریکا در مقابله با اشاعه هسته‌ای معرفی کرد.

او که در حال حاضر نایب رئیس «استراتژی‌های چرخه سوخت بین‌المللی» در سازمان ابتکار درباره تهدید هسته‌ای (NTI) مستقر در واشنگتن است، در آوریل سال ۲۰۲۱ در آغاز گفت‌وگوهای برجامی وین در مصاحبه‌ای با رادیو ملی آمریکا اذعان کرده بود که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست.

هیندراستین در این مصاحبه بعد از حادثه خرابکاری در نطنز و اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصدی از سوی ایران، اظهار داشت: چیزی که اهمیت دارد این است که ایران در چند سال گذشته گام‌های فنی قابل‌توجهی در رابطه با برنامه هسته‌ای خود برداشته اما همه این مراحل برگشت‌پذیر هستند.

او که به نوشته پایگاه اینترنتی رادیو ملی آمریکا کارگروه ویژه ایران در وزارت انرژی آمریکا را هم هدایت کرده، افزود: این مشکلی فنی است اما مشکل فنی چالش‌برانگیزترین بخش نیست. چالش برانگیزترین بخش در واقع باز کردن شبکه تحریم‌هایی است که در نتیجه خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای علیه ایران اعمال شده است.

وی در مصاحبه دیگری در ژوئیه ۲۰۱۹ با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» گفته بود «کاملاً با این ارزیابی موافقم که از نظر فنی گام‌هایی که ایران برداشته برگشت‌پذیر است. اما دیده‌ایم که تشدید این گام‌ها از نظر سیاسی برگشتشان را سخت‌تر می‌کند.»

هیندراستین در ادامه این مصاحبه گفت: برای اروپا یافتن راه‌هایی که ایران مزایای توافق را ببیند و بفهمد، با توجه به تحریم‌های ثانویه آمریکا که به آن‌ها تهدید یا آن‌ها را اعمال کرده، سخت است.

او در پاسخ به این سوال که آیا به نظر او ایران از خط قرمز غنی‌سازی گذشته و به دنبال ساخت بمب اتمی است، پاسخ داد: هیچ دلالتی وجود ندارد که ایران به سرعت به سمت سلاح اتمی می‌رود. در واقع آن‌ها گام‌هایی سنجیده و بسیار حساب شده برداشته‌اند که دو کارایی دارد، یکی نشان می‌دهد ایران برای همیشه به توافق پایبند نخواهد بود در حالی که سایر طرف‌ها به آن پایبند نیستند، و دیگر این که آن‌ها گام‌هایی را برمی‌دارند که همانطور که گفتم برگشت‌پذیر هستند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای آمریکا در پایان گفت: به نظرم نشان می‌دهد تهران هنوز در تلاش است که بازی را ادامه دهد. آن‌ها می‌خواهند اروپا فشار بیشتری بر خود و بر ابزارهای مالی و تجاری‌اش در تلاش برای یافتن فرصت‌هایی که مزایای برجام را به آن‌ها برساند، بیاورد. اما گزینه‌ها کم هستند و از نظر فنی این فاجعه ‌بار نیست اما از نظر سیاسی ممکن است در جایی یک اشتباه محاسباتی یا کمبود گزینه ما را حتی به موقعیتی سخت‌تر سوق بدهد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها