سفیر ایران در روسیه درگفت وگو با خبرنگاران مطرح کرد:

درس های مهم تهران از تعامل با غرب در توافق هسته ای/ ایران و روسیه در صف مقابله با یکجانبه گرایی

درس های مهم تهران از تعامل با غرب در توافق هسته ای/ ایران و روسیه در صف مقابله با یکجانبه گرایی
چهارشنبه 20 مرداد 1400 - 07:29

سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در نشست پرسش و پاسخ بنیاد حمایت از دیپلماسی عمومی (گورچاکف) با تاکید بر اینکه ایران از هرگونه اقدام دیپلماتیک که منجر به لغو تحریم ها شود،‌ استقبال می کند،‌ گفت:‌ البته تهران از تعامل با غرب درس های مهمی گرفته است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

کاظم جلالی در جلسه پرسش و پاسخ بنیاد حمایت از دیپلماسی عمومی (گورچاکف) در باره مسایلی مانند تاخیر در ارسال واکسن های روسی، برجام، حمله به کشتی رژیم اسرائیل، معاهده همکاری ایران و روسیه، تعامل مسکو و دولت جدید ایران سخن گفت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روس در باره علت تاخیر ارسال واکسن روسیه به ایران خاطرنشان کرد: در خصوص این مساله باید از طرف روسی سوال کنید.

جلالی اظهار کرد که ایران همه موارد توافق خود را برای خرید ۶۲ میلیون دز واکسن انجام داده است و تاکنون فقط یک میلیون و ۲۰ هزار دز تحویل ما داده شده است.

سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: انتظار داریم که روسیه در اسرع وقت باقیمانده دوزهای واکسن «اسپوتنیک وی» را بر اساس توافق بین دو کشور به ایران ارسال کند.

جلالی با بیان اینکه واکسن می تواند به ابزار خوبی در گسترش دیپلماسی عمومی بین دو کشور تبدیل شود، گفت: درخواست ما این است که روسیه بتواند در اسرع وقت مقدار بیشتری واکسن توافق شده را به ما تحویل دهد.
وی با بیان اینکه می دانیم روسیه برای تولید واکسن با برخی موانع مواجه شده است، با این وجود ما انتظار داریم هر چه سریعتر مقدار زیادی از واکسن های توافق شده به تهران تحویل داده شود.

روابط ایران و روسیه
جلالی اظهار کرد: دو ملت ایران و روسیه از سابقه تمدنی بالا و از روابط دیرینه خوبی با هم برخوردارند و این روابط در وضعیت کنونی در بهترین وضعیت خود قرار دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: در مقطع کنونی نیز، اشتراک نظر بین رهبران دو کشور باعث روابط بهتر دو کشور شده است.
جلالی با بیان اینکه هر دو کشور در موضوع مدیریت جهانی در تقابل با یکجانبه گرایی نظرات مشترکی دارند، افزود: تهران و مسکو در عرصه بین الملی قدرتمند و از توانمندهای بالفعل و بالقوه زیادی برخوردار هستند.

وی گفت: به نظر می رسد نظم جدیدی در عرصه بین المللی با محوریت کشورهای قدرتمند در شرق شکل گرفته است و به همین دلیل کشوری که به دنبال تک قطبی کردن جهان است به کشورهایی مثل ایران و روسیه با قصد تضعیف و از طریق تحریم فشار می آورد.
جلالی اظهار کرد: یکجانبه گرایی در عرصه جهانی پاسخگو نیست بلکه دنیا باید سمت مدیریت عادلانه حرکت کند و از این منظر روابط ایران و روسیه بسیار حائز اهمیت است.
او خاطر نشان کرد: پیام مبادله شده در سال میلادی جاری بین رهبران دو کشور نشانگر تاکید دو طرف برای توسعه روابط هست و خوشبخانه در حوزه های مختف روابط ما روز به روز در عرصه های سیاسی، نظامی، فنی ، فرهنگی و اقتصادی گسترش یافته و هم اکنون با شتاب در حال پیش رفتن است و در دولت جدید ایران نیز با توجه به اراده و عزم جدی دو طرف امیدواریم تعاملات مستحکم تر شود.

جلالی نقش رسانه ها را در تقویت روابط دو کشور بسیار مهم عنوان کرد و گفت: به خاطر ضعف در این مورد مردم دو کشور شناخت خوبی از هم ندارند.
وی ادامه داد: مردم دو کشور بیشتر همدیگر را از طریق رسانه های غربی می شناسند و رسانه های غربی هم تصویر مناسبی از ایران یا روسیه نشان نمی دهند.
سفیر ایران افزود: هیچ شبکه تلویزیونی که در ایران به زبان روسی یا در روسیه به زبان فارسی سخن بگوید که قابلیت های دو کشور را مطرح کند، وجود ندارد و البته با پیگیری های انجام شده قرار است در ایران یک شبکه به زبان روسی شروع بکار کند.
وی با بیان اینکه لازم است سطح تعاملات رسانه ای و دانشگاهی را افزایش دهیم، گفت: رسانه های ایرانی و روسی باید با هم همکاری جدی داشته باشند و واقعیت های های دو کشور را برای هم منعکس کنند که در دیپلماسی عمومی بسیار موثر خواهد بود.
رژیم حقوقی دریای خزر

جلالی در پاسخ به پرسشی درباره تصویب رژیم حقوی دریای خزر گفت: در این مورد هر ۵ کشور مذاکراتی برگزار کرده اند و ایران همیشه در این مذاکرات فعالانه حضور داشته و نهایتا رژیم حقوقی خزر توسط هر پنج کشور امضا شد.

سفیر ایران با بیان اینکه هم اکنون این طرح در دولت ایران و مجلس در مراحل بررسی و تصویب قرار دارد، تصریح کرد: گفت و گوی های فنی در خصوص برخی مسائل باقی مانده است.
توافق هسته ای و برجام

وی درباره برجام و توافق هسته ای ایران و با اشاره به سخنان رئیس جمهوری کشورمان در مراسم تحلیف که اظهار داشتند از هرگونه اقدام دیپلماتیک که منجر به رفع تحریم ها، استقبال می کند، گفت: این اقدام ها و راهها باید عادلانه باشد چون ایران درس های مهمی را از تعامل با غرب گرفته است.

جلالی افزود: ما در موضوع هسته ای به تعهدات خود عمل کردیم کسانی که به عهدشان وفا نکردند غربی ها و به طور مشخص آمریکا بود.

وی تصریح کرد: ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرد و همیشه از گفت و گوهای هدفمند و عادلانه حمایت کرد اما غربی ها خصوصا آمریکایی ها به تعهدات خودشان عمل نکردند.
سفیر ایران در مسکو به موضوع حمله به کشتی «مرسر استریت» پرداخت و گفت همانطور که مقامات روس اشاره کردند انها هیج مدرکی برای ادعاهایشان ارائه نکردند.
وی گفت: در حالی که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است رژیم صهیونیستی و غربی ها تلاش کردند که فضای جدیدی را علیه ایران ایجاد کنند.
معاهده همکاری ایران و روسیه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در جواب به سوالی در باره سرانجام معاهده بین ایران و روسیه گفت: این معاهده به طور خودکار برای هر پنج سال تمدید می شود و همزمان براساس ظرفیت های جدید دو کشور در حال بروزرسانی برای تصویب است.
وی خاطر نشان کرد: معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه» مقرر شده بود که پس از پایان مهلت ۲۰ ساله، اگر دو کشور ایران و روسیه، یکسال قبل از خاتمه دوره معاهده به طرف مقابل ملاحظه و نکته ای را اعلام نکردند به شکل خودکار برای پنج سال قابل تمدید هست و هر پنچ سال به همین نحو می تواند تمدید شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: مقامات عالی رتبه دو کشور با در نظر گرفتن افق همکاریهای آینده، توافق خود برای به روز نمودن و تمدید این معاهده اعلام کرده اند و هر دو طرف برای انعقاد قرارداد بلندمدت همکاری های مشترک و همه جانبه عزم جدی دارند.
ایران در مرکز تحولات جهانی

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در مسکو قبل از این نشست با لئونید دراچفسکی، رئیس بنیاد دیپلماسی گورچاکف دیدار کرد. جلالی در دیدار با رئیس این بنیاد، ضمن تشریح آخرین تحولات روابط دوجانبه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر ضرورت و اهمیت توسعه و تعمیق همکاری های فرهنگی و دانشگاهی بین دو کشور تاکید کرد.
دراچفسکی در این دیدار با اشاره به اهمیت ایران از منظر ژئوپلتیکی تاکید کرد که ایران در مرکز تحولات جهانی قراردارد، امروز تحولات مربوط به ایران و همسایگان ایران ازجمله افغانستان در دستور کار جهانی است و همه ناظران بین المللی، با دقت این تحولات را پیگیری می کنند.

پربیننده ترین خبرها