ورود فیسبوک به کارزار انتخابات زودهنگام عراق

ورود فیسبوک به کارزار انتخابات زودهنگام عراق
چهارشنبه 20 مرداد 1400 - 19:11

مرکز اطلاع رسانی الکترونیکی عراق «MC» که یک نهاد غیر دولتی است، از ورود فیسبوک به کارزار انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق خبر داد. موضوعی که می تواند نشانه ای از تلاش برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات باشد.

العالم ـ عراق

این مرکز متخصص در امور فضای مجازی روز چهارشنبه گفته است که شرکت فیسبوک تصمیم گرفته است برای ممانعت از اثر گذاری جریان های سیاسی عراق بر انتخاب مردم، در تبلیغات انتخاباتی در فضای فیسبوک محدودیت ایجاد کند.

براساس این گزارش، فیسبوک نامزدهای انتخاباتی عراق را که درصدد انجام تبلیغات انتخاباتی هستند، ملزم خواهد کرد که تنها بعد از گرفتن موافقت از این شرکت، تبلیغات انتخاباتی خود را در این شبکه اجتماعی منتشر کنند.

مرکز اطلاع رسانی الکترونیکی عراق عنوان کرده است که این تصمیم فیسبوک از ماه سپتامبر آینده (یک ماه قبل از انجام انتخابات در دهم اکتبر ۲۰۲۱) به اجرا در می آید.

طبق تدابیر جدید فیسبوک، منبع انتشار تبلیغات انتخاباتی باید فقط از داخل عراق باشد و نه از خارج آن و شهروندان عراقی می توانند از هزینه های تخصیص یافته برای تبلیغات انتخاباتی هر نامزد یا حزب در شبکه فیسبوک اطلاع یابند و همچنین از جزییات اقشاری از جامعه اطلاع حاصل خواهند کرد که تبلیغات انتخاباتی آنها را هدف قرار خواهد داد.

مرکز اطلاع رسانی الکترونیکی عراق از این تصمیم فیسبوک استقبال کرده و خواهان تلاش بیشتر این شبکه اجتماعی برای ایمن سازی شهروندان عراق در برابر اخبار کذبی شده است که در آستانه انتخابات رواج بیشتری می یابد.

این مرکز افزوده است که این اقدام فیسبوک، صفحات مختلفی که ارتش های سایبری از آن برای تخریب رقبای سیاسی علیه همدیگر بهره می گیرند را متوقف خواهد کرد و قادر به انتشار این گونه مطالب نخواهند بود زیرا مالک و طرفی که این صفحه را مدیریت و برای آن هزینه می کند، رسوا خواهد شد.

پیشتر، این مرکز اطلاع رسانی الکترونیکی از فیسبوک خواسته بود که اینگونه تبلیغات که برای تخریب سیاسی در عراق مورد بهره برداری قرار می گیرد، متوقف کند.

مردم عراق در شبکه های اجتماعی حضور گسترده ای دارند که براساس گزارش های سابق مرکز اطلاع رسانی الکترونیکی عراق، بالغ بر ۲۵ میلیون کاربر از مجموع ۴۰ میلیون جمعیت کشور در شبکه های اجتماعی فعال هستند.

به گزارش ایرنا، شبکه اجتماعی فیسبوک با دارا بودن ۲۰ میلیون کاربر در بالاترین رده بندی قرار دارد و اینستاگرام با ۱۳ میلیون، اسنپ چت با ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار، تویتر با یک میلیون و ۳۰۰ هزار و لینکدین با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو، در رده بندی های دیگر قرار گرفته اند.

طبق گزارش این مرکز، فیسبوک مسنجر در عراق به تنهایی دارای ۱۷ میلیون کاربر فعال است.

پربیننده ترین خبرها