ابتکار فلسطینی‌ها برای مقابله با طرح یهودی‌سازی مسجد ابراهیمی در الخلیل

ابتکار فلسطینی‌ها برای مقابله با طرح یهودی‌سازی مسجد ابراهیمی در الخلیل
جمعه 22 مرداد 1400 - 16:44

با کلید خوردن طرح جدید رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل واقع در کرانه باختری، فلسطینی‌ها نیز کلیه مساجد این شهر به استثنای مسجد ابراهیمی را تعطیل می‌کنند و برای ادای نماز جماعت و حفاظت از این مسجد، به سوی آن روانه می‌شوند.

العالم - فلسطین اشغالی

وزارت اوقاف فلسطین، از بستن کلیه مساجد این شهر به استثنای مسجد ابراهیمی و ادای نماز جمعه در این مسجد با هدف ناکام گذاشتن کلیه طرح‌های یهودی‌سازی اشغالگران صهیونیست خبر داد.

در بیانیه این وزارت‌خانه آمده است که از کلیه شهروندان فلسطینی می‌خواهد که خود را به این مسجد برسانند و در سایه شرایط دشوار حاکم بر حرم ابراهیمی و تلاش اشغالگران برای سلطه بر صحن‌های مختلف آن و اجرای طرح‌های یهودی‌سازی خود در داخل آن، به ادای نماز به ویژه نماز جمعه در آن بپردازند.

خبرگزاری فلسطینی «وفا» به نقل از «جمال ابوعرام» مدیر اوقاف الخلیل نوشت که وزارت اوقاف با مشورت طرف‌های فلسطینی و کلیه هیأت‌های رسمی و محلی تصمیم گرفته که کلیه مساجد الخلیل را روز جمعه تعطیل کند تا همه ساکنان این شهر برای ادای نماز جمعه به حرم ابراهیمی بروند و از آن دفاع کنند. اشغالگران با وجود همه تلاش‌ها و تهدیدهای نژادپرستانه خود، در یهودی‌سازی این مسجد موفق نخواهند بود.

وی با تاکید بر ضرورت تحرک بین‌المللی و داخلی در فلسطین برای مهار اقدامات صهیونیست‌ها و تجاوزهای مستمر آن‌ها، از کلیه شهروندان فلسطینی خواست که خود را حرم ابراهیمی برسانند.

در پی این فراخوان، امروز به گفته ابوعرام، بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مسلمان خود را به این مسجد رساندند و نماز جمعه امروز را در صحن این مسجد ادا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «معا»، پس از پایان نماز، نظامیان صهیونیست‌ها برای متفرق کردن مسلمانان با بمب‌های صوتی به آن‌ها حمله کردند و ضمن آزار و اذیت نمازگزاران، درهای این مسجد را بستند.

ابوعرام از شهروندان فلسطینی خواست که برای ادای نمازهای پنچگانه در این مسجد حاضر شوند تا از هویت عربی و اسلامی آن دفاع کنند.

شیخ «حفظی ابوسنینه»، مدیر حرم ابراهیمی گفت که اجرای پروژه یهودی‌سازی مشمول ۳۰۰ مترمربع از مساحت صحن‌های مسجد ابراهیمی و اطراف آن می‌شود. نصب بالابر برای تسهیل حملات شهرک‌نشینان به این مسجد و تخصیص بودجه از سوی دولت اشغالگر برای این امر، تجاوز آشکار به قداست مقدسات و تغییر واضح در ویژگی‌های آن است.

وی در ادامه از جهان عرب و اسلام خواست که از خواب غفلت بیدار شوند. از سازمان ملل نیز خواست که به وظایف خود عمل کند و قطعنامه سازمان یونسکو را که در ژوئیه ۲۰۱۷، صادر شده، اجرایی کند که به موجب آن، حرم ابراهیمی یک میراث فلسطینی ثبت شد؛ امری که طرف‌های بین‌المللی را به مهار کلیه اقدامات یهودی‌سازی اشغالگران در قبال این مسجد، ملزم می‌سازد.

پربیننده ترین خبرها