کاربران: خروج خفت بار آمریکا از افغانستان، عبرتی است برای عربستان

کاربران: خروج خفت بار آمریکا از افغانستان، عبرتی است برای عربستان
يکشنبه 24 مرداد 1400 - 18:09

کاربران شبکه های اجتماعی و فعالان و کارشناسان در توییتر به حوادث شتابنده جاری در افغانستان و ادامه پیشروی طالبان به کابل در بیستمین سال اشغال این کشور توسط آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، واکنش نشان دادند.

العالم - داغ های مجازی

در تازه ترین تحولات افغانستان، وزارت کشور این کشور اعلام کرد که عناصر مسلح طالبان از همه طرف در حال ورود به کابل هستند. این گروه همچنین صبح امروز بدون درگیری، شهر جلال آباد در شرق این کشور را به تصرف خود درآوردند. به گفته منابع مسئول در این کشور گروه طالبان به ایمن سازی مسیرهای منتهی به پاکستان پرداختند. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام مسئول در جلال آباد گفت: "در حال حاضر هیچ درگیری در جلال آباد به وقوع نپیوسته است چون حاکم این شهر، خود را تسلیم طالبان کرده است".

این مقام مسئول افزود: "تسلیم شدن به طالبان تنها راه نجات جان غیر نظامیان بود". یک مقام امنیتی غربی هم سقوط این شهر را تأیید کرده است. جلال آباد در همسایگی کابل، یکی از آخرین شهرهایی بود که تحت کنترل دولت بود.

طالبان ظرف یک هفته و نیم سراسر شمال و غرب و جنوب افغانستان را تصرف کرده و به کابل رسید و همچنان مایل به ادامه پیشروی است.

منابع آگاه به نقل مقامات مسئول گفتند که آمریکا در حال تخلیه سفارت خود در کابل است و انتظار می رود که با ادامه پیشروی طالبان به سمت کابل، اغلب دیپلمات های خود را امروز یکشنبه تخلیه کند.

انگلیس هم آماده تخلیه سفارت خود و بازگرداندن سفیر و دیپلمات های خود از افغانستان می شود. به گفته روزنامه ساندی تایمز سفیر این کشور، عصر فردا دوشنبه، افغانستان را ترک می کند.

کشورهای غربی از جمله آمریکا که 20 سال پیش به بهانه مبارزه با تروریسم افغانستان را اشغال کردند، این کشور را به رغم اوضاع اسفبار ملتش، به حال خود رها کرده و نیروهایشان را تخلیه کردند. تجربه تلخ افغانستان ثابت کرد که گرایش به گروه های مقاومت و تأکید بر ضرورت اخراج نیروهای امریکایی از کشورهای اشغال شده، گرایشی صحیح بوده است.

عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در توییتی نوشت: "ژنرال دوستم که گزینه آمریکایی ها برای مقابله با طالبان بود، پس از سقوط مزار شریف، گریخت. و بایدن 5000 نظامی را برای تخلیه دیپلمات ها و عناصر وابسته به منطقه می فرستد.. این یک شکست بزرگ است.. امروز افغانستان و فردا عراق و پس فردا سوریه و این دومینو همینطور ادامه می یابد.. این را گذشت روزها ثابت می کند".

کاربر دیگری با عنوان "Mohammed" نوشت: سرنوشت عربستان در یمن هم مشابه سرنوشت آمریکا در افغانستان است زیرا به زور سرنیزه نمی توان اراده ملت ها را هر قدر هم فقیر و ضعیف باشند، تغییر داد.

همین کاربر در توییت دیگری نوشت: این یک شکست بزرگ است.. آمریکا به رغم میلیاردها دلار هزینه و از دست دادن هزاران نظامی و با وجود زرادخانه ای عظیم و هولناک بدون هیچ دستاوردی با حقارت و ذلت از افغانستان عقب نشینی کرد.

"احمد منصور"، خبرنگار هم نوشت: حوادث جاری در افغانستان حوادثی تاریخی هستند که در تاریخ جنگ های آمریکا بی سابقه است. این کشور با وجود قدرت نظامی عظیم و پیشرفت های تکنولوژیک در کنار ارتش افغانستان – که میلیاردها دلار خرج بازسازی آن کرده بود – در مقابل طالبان شکست خورد و عقب نشینی کرد..

افغانستان از ماه مه گذشته صحنه درگیری های شدیدی بین نیروهای دولتی و عناصر طالبان بوده است که در طی آن، طالبان با پیشروی سریع، به کابل رسید؛ همزمان نیروهای آمریکایی و ناتو عقب نشینی خود را که از ماه مه آغاز کرده بودند در سپتامبر تکمیل خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها