جنگ لفظی ترامپ و بایدن بر سر مقصر وضع موجود در افغانستان

جنگ لفظی ترامپ و بایدن بر سر مقصر وضع موجود در افغانستان
يکشنبه 24 مرداد 1400 - 12:41

در حالی که بایدن، ترامپ را مقصر قدرت بخشیدن به طالبان دانسته، ساکن سابق کاخ سفید می‌گوید جانشینش به جای پیروی از برنامه‌ای که دولت او برایش به جا گذاشته بود، از افغانستان فرار کرده است.

العالم - آمریکا

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که برنامه‌اش برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با توجه به پیشروی سریع طالبان در این کشور انتقادهای زیادی را در داخل آمریکا برانگیخته، روز شنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور را مقصر «قدرت بخشیدن به طالبان و قرار دادن آن‌ها در قوی‌ترین وضعیت نظامی از سال ۲۰۰۱» دانست.

به گزارش وبگاه «آکسیوس»، اظهاراتی که از سوی ترامپ هم بی‌پاسخ نماند و در بیانیه‌ای بایدن را مقصر وضعیت پیش آمده در افغانستان خواند.

بایدن در بیانیه‌ای مدعی شد که باید انتخاب می‌کرده و این جنگ را به پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا (از زمان حمله آمریکا به افغانستان) واگذار نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا گفت: وقتی رئیس‌جمهور شدم، با یک انتخاب روبرو بودم، توافق (آمریکا با طالبان) را با تمدید کوتاه مدت برای خروج ایمن نیروهای خود و نیروهای متحدانمان دنبال کنم، یا حضورمان را افزایش دهم و سربازان آمریکایی بیشتری را برای جنگ مجدد در درگیری داخلی یک کشور دیگر بفرستم.

بایدن افزود: اگر ارتش افغانستان نتواند یا نمی‌تواند کشور خود را حفظ کند، حضور نظامی ایالات متحده یک سال دیگر یا پنج سال دیگر تغییری ایجاد نمی‌کند و حضور بی‌پایان آمریکا در بحبوحه درگیری داخلی یک کشور دیگر برای من قابل‌قبول نبود.

ترامپ ساعاتی پس از اظهارات بایدن در بیانیه‌ای از طریق ایمیل گفت که جانشینش به جای پیروی از برنامه‌ای که دولت او برایش به جا گذاشته بود، از افغانستان فرار کرده است. وی درباره جزئیات این طرح توضیح بیشتری نداد.

ترامپ گفت: چه ننگی خواهد بود وقتی طالبان پرچم خود را بر فراز سفارت آمریکا در کابل به اهتزاز درآورند. این شکست کامل به دلیل ضعف، بی‌کفایتی و عدم انسجام استراتژیک مطلق است.

این اظهارات در حالی است که وی در ماه آوریل گفت که تصمیم بایدن برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان یک کار فوق‌العاده و مثبت بود، اما از زمانبندی آن انتقاد کرده و گفته بود که ایالات متحده باید زودتر خارج شود.

بایدن روز شنبه اعلام کرد که حدود ۵۰۰۰ نظامی دیگر برای کمک به خروج پرسنل آمریکایی و کارکنان دیگر متحدانش به افغانستان اعزام می‌کند. طبق گزارش شبکه «ای‌بی‌سی»، از این تعداد، ۳۰۰۰ نفر قبلاً اعلام شده بودند، ۱۰۰۰ نفر در کابل حضور دارند و ۱۰۰۰ نیرو اضافی از لشکر ۸۲ هوابرد ارتش آمریکا مستقیماً به کابل اعزام می‌شوند.

دعوای بی‌حاصل ترامپ و بایدن در حالی است که حملات طالبان هیچ نشانه‌ای از کندی ندارد و احتمال محاصره و سقوط کابل هر لحظه قوت می‌گیرد. گروه طالبان اعلام کرده که مراکز ولایت‌های بلخ، فاریاب، لغمان، کنر، پکتیکا و پکتیا، جلال آباد، دایکندی را تصرف کرده است.

این ولایت‌ها در جریان شب‌ و روز گذشته (شنبه، ۲۳ مرداد) سقوط کرده است. طالبان تاکنون مراکز ۲۶ ولایت را تصرف کرده‌اند‌‌. با این شمار، تنها ولایت‌های کابل، پروان، کاپیسا، پنجشیر، میدان وردک، خوست، نورستان و بامیان در اداره حکومت باقی مانده‌اند.

همزمان با پیشروی گروه طالبان به سمت پایتخت افغانستان، تعدادی از کشورها در حال آماده‌شدن برای تخلیه اماکن دیپلماتیک خود در کابل هستند. دو مقام آمریکایی به «رویترز» خبر دادند واشنگتن خروج دیپلمات‌های سفارت آمریکا در پایتخت افغانستان را آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز همچنین گزارش داد همزمان با نزدیک شدن طالبان به دروازه‌های پایتخت افغانستان، انگلیس عملیات خروج دیپلمات‌ها و شهروندان خود از افغانستان سرعت داده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها