خلیل زاد چه ارتباطی با پیشروی طالبان دارد؟

خلیل زاد چه ارتباطی با پیشروی طالبان دارد؟
يکشنبه 24 مرداد 1400 - 18:33

کارشناسان و تحلیلگران حوادث جاری در افغانستان را توطئه آمریکا و محصول توافق زلمای خلیل زاد و طالبان دانسته اند.

العالم - در گوشی

کارشناسان سیاسی معتقدند که آمریکایی ها وقتی کشوری را اشغال می کنند هیچگاه به طور کامل و برای همیشه از آنجا عقب نشینی نمی کنند و مهمترین مثال آن، عراق است.

تحلیلگران معتقدند که هزینه های آمریکا در افغانستان بسیار فراتر از دستاوردها و غنایم آن است. این کشورحدود یک تریلیون دلار و دهها قربانی در افغانستان هزینه کرده است اما در تحقق اهداف خود راه به جایی نبرده است لذا تصمیم گرفته است تاکتیک خود را در این کشور تغییر دهد.

کارشناسان خاطرنشان کرده اند که آمریکا با طالبان وارد معامله شده است؛ لذا به محض اینکه طالبان قدرت را به دست بگیرد، آمریکا اولین کشوری خواهد بود که حکومت آنها را به رسمیت می شناسد.

عونی الحمصی، کارشناس روابط بین الملل معتقد است که آمریکا ابتدا بذر تروریسم را در افغانستان کاشت و امروز به دنبال جایگزین در منطقه است.

کارشناسان روابط بین الملل همچنین بر این عقیده هستند که آمریکا به دنبال جای پا در منطقه می گردد و افغانستان را به این دلیل انتخاب کرده است که از نظر جغرافیایی، موقعیت مهمی دارد چون به ایران و روسیه نزدیک است و امکان تهدید امنیت ملی این کشورها را دارد.

فعالان حزب محافظه کار انگلیس نیز معتقدند که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، اوضاع اسفباری دارد. آنها تأکید کرده اند که دولت افغانستان در فساد شدید دست و پا می زند و ارتش این کشور به ارتش آمریکا وابسته است و حتی حقوق افسران افغان را هم آمریکا پرداخت می کند.

این فعالان معتقدند که آمریکا به این نتیجه رسیده است که ملت و دولت و ارتش افغانستان، باید به خود متکی باشند و به جای اینکه بنشینند و منتظر حرکت خارجی ها شوند، خود باید از کشورشان دفاع کنند.

آنها بر این عقیده اند که افغانستان دچار اختلافات قومی شده است و نمی تواند مدت طولانی به این وضعیت ادامه دهد.

پربیننده ترین خبرها