گزارشی از سقوط کابل و تصرف کاخ ریاست جمهوری

گزارشی از سقوط کابل و تصرف کاخ ریاست جمهوری
دوشنبه 25 مرداد 1400 - 07:29

جنگجویان طالبان عصر دیروز (یکشنبه) ساعاتی پس از فرار اشرف غنی رییس جمهوری از  کشور، کاخ ریاست جمهوری را تصرف کردند.

العالم ـ آسیا

در این گزارش چگونگی سقوط کابل و تصرف کاخ ریاست جمهوری افغانستان از سوی طالبان و اعلام قریب الوقوع «امارت اسلامی افغانستان» را خواهید خواند.

خبرها از کاخ ریاست جمهوری افغانستان حکایت از آن دارد که شماری از رهبران طالبان پس از تصرف کاخ، لحظاتی را به گشت زنی در آن پرداختند و یکی از افراد طالبان آیاتی از قرآن کریم (سوره النصر) را از داخل دفترکاری که رییس جمهوری افغانستان میهمانانش را به حضور می پذیرفت، قرائت کرد.

تصویر حضور طالبان در کاخ ریاست جمهوری افغانستان

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که در کاخ ریاست جمهوری از هواداران اشرف غنی کسی جز محافظ شخصی وی که برای تحویل دادن کاخ به نیروهای طالبان به آنجا آمده بود، باقی نمانده است.

سخنگوی جنش طالبان گفت: ما به همه مسئولان دولت پیشین اعم از وزیران، ارتش، پلیس، دیگران و اهالی کابل (برای تامین امنیت شان) اطمینان می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: طالبان ایست بازرسی های امنیتی را در ورودی های شهر کابل و مکان های مختلف دایر کرده و نیروهایی را برای حفاظت از سفارتخانه و نمایندگی های دیپلماتیک اختصاص داده است.

محافظ شخصی غنی نیز گفت: خوشحالم که کاخ را به نیروهای جنبش طالبان تحویل می دهم و این اقدام بدون خونریزی انجام می شود. غنی افغانستان را به مقصد تاشکند ترک کرد و بعد از خروج وی از کشور رعب و وحشت بیشتر مسئولان کاخ ریاست جمهوری را فرا گرفت حتی من نیز به فکر سفر افتادم و خود را به فرودگاه کابل رساندم.

وی گفت: در همین هنگام ، معصوم استانکزی از دوحه با من تماس گرفت و گفت که با مسئولان طالبان تماس گرفته و من می توانم برای تحویل کاخ با آنها هماهنگی کنم.

محافظ اشرف غنی افزود: استانکزی به من توصیه کرد که کاخ را ترک نکنم تا دیگران نتوانند از آن سوء استفاده کنند و چه بسا دست به اقدام های خرابکارانه بزنند.

برخی مسئولان طالبان گفته اند که این جنبش به زودی از کاخ ریاست جمهوری، «امارت اسلامی افغانستان» را اعلام خواهد کرد. این در حالی است که یکی از رهبران طالبان به پرسش الجزیره که آیا قصد تشکیل امارت اسلامی را دارید؟ پاسخی محتاطانه داده و گفته که جانب امنیتی مورد اهتمام طالبان است نه شق سیاسی.

صلاح الدین ایوبی یکی از رهبران طالبان نیز گفته، بنا به تصمیم کمیته سیاسی طالبان نشست های گسترده ای برای تشکیل دولت مشارکتی با تمامی طیف های جامعه افغانستان برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئولان دفتر سیاسی چه زمانی از دوحه به افغانستان برمی گردند؟ گفته که پیش از ورود آنان به کشور ترتیبات مناسبی داده می شود.

این رهبر طالبان در عین حال ماهیت این ترتیبات و زمان بازگشت رهبران طالبان را مشخص نکرده است.

ملا حمد الله مسئول امنیت پایتخت و نمایندگی های دیپلماتیک طالبان هم خاطرنشان کرده، ما به فضل الهی بعد از ۲۰ سال جنگ پیاپی علیه نیروهای بیگانه و نیروهای دولتی وارد کاخ ریاست جمهوری شدیم و به همه مسئولان، مقامات دولت پیشین افغانستان، وزیران، فرماندهان ارتش و پلیس و اهالی کابل (برای تامین امنیت آنها) اطمنیان می دهیم.

به دنبال فرار اشرف غنی از افغانستان شبکه تلویزنی کابل نیوز فاش کرد که غنی بعد از ورود به تاجیکستان به عمان رفته است.

این شبکه در حساب توتیری خود نوشت: غنی، همسرش رولا و دو تن از نزدیکانش یعنی حمدالله محب (مشاور امنیت ملی) و محمود فضلی (رییس کل اداره امور ریاست جمهوری)، کابل را به مقصد تاجیکستان ترک کردند و از آنجا به عمان رفتنه اند.

پربیننده ترین خبرها