نجیب میقاتی: شانس تشکیل کابینه بیشتر از عدم تشکیل آن است

نجیب میقاتی: شانس تشکیل کابینه بیشتر از عدم تشکیل آن است
دوشنبه 25 مرداد 1400 - 20:28

نجیب میقاتی: شانس تشکیل کابینه بیشتر از عدم تشکیل آن است، مأمور تشکیل کابینه لبنان گفت که احتمال تشکیل بیشتر از تشکیل نشدن است، ولی زمان مشخصی نمی‌توان برای آن تعیین کرد.

العالم - لبنان

نجیب میقاتی مأمور تشکیل کابینه لبنان خبر داد که رایزنی درباره تشکیل کابینه تکمیل شده است.

میقاتی پس از دیدار با میشل عون رئیس جمهور لبنان گفت که این رایزنیها طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت و «هم اکنون، به موضوع اسامی در تشکیل کابینه رسیده‌ایم».

پایگاه خبری النشره به نقل از مأمور تشکیل کابینه لبنان گزارش داد، شانس تشکیل کابینه بیشتر از عدم تشکیل آن است.

وی در عین حال گفت که زمان مشخصی برای این مسئله نمی‌تواند تعیین کند، ولی این مدت نامحدود نخواهد بود.

میشل عون هم امروز ابراز امیدواری کرد که کابینه این کشور طی چند روز آینده تشکیل شود.

عون با اشاره به «تلاش برخی برای جلوگیری از تشکیل کابینه»، گفت: «با وجود اینکه اختیارات رئیس جمهور کاهش یافت، ولی در تشکیل کابینه با مأمور تشکیل، شریک است».

رئیس جمهور لبنان با بیان اینکه استعفا نخواهد کرد و تا پایان، به وظایف خود عمل خواهد کرد، گفت که هیچ کس نمی‌تواند او را از منصبش برکنار کند.

لبنان در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجاری مهیب در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه انتخاب شد.

دیاب هم بعد از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا «سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان مأمور تشکیل کابینه شود.الحریری هم چند هفته پیش انصراف خودش را از این مأموریت اعلام کرد و اکنون میقاتی مأمور این امر شده است.

ناظران می‌گویند که گره باقی مانده در مسیر تشکیل دولت لبنان کرسی دو وزارت دادگستری و وزارت کشور لبنان است. عون اصرار دارد این دو کرسی سهمیه مسیحیان باشد تا وزرایش مشخص شوند اما نجیب میقاتی مأمور تشکیل کابینه نیز بر دو کرسی مذکور اصرار دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها