کاخ سفید: ۱۱ هزار شهروند آمریکایی در افغانستان حضور دارند که باید آنها را خارج کنیم

کاخ سفید: ۱۱ هزار شهروند آمریکایی در افغانستان حضور دارند که باید آنها را خارج کنیم
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 08:16

سخنگوی کاخ سفید با اعلام خروج هزار و ۱۰۰ نفر از شهروندان آمریکایی گفت: هنوز حدود ۱۱ هزار شهروند آمریکایی در افغانستان حضور دارند که باید آنها را از این کشور خارج کنیم.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش فاکس نیوز، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد در دو روز گذشته در مجموع ۳ هزار و ۲۰۰ نفر توسط آمریکا از افغانستان خارج شده‌اند.
سخنگوی کاخ سفید افزود: ما انتظار داریم جریان پروازها در کابل افزایش یابد. در روز سه شنبه مجموعا ۱۳ پرواز از فرودگاه کابل انجام شد.
وی همچنین اعلام کرد که هنوز حدود ۱۱ هزار شهروند آمریکایی در افغانستان حضور دارند و آمریکا وظیفه دارد این افراد را از این کشور خارج کند.

پس سقوط کابل به دست طالبان، صدها شهروند افغانستانی به امید فرار از این کشور و سوار شدن بر هواپیمای ترابری آمریکایی سی ۱۷، دور آن در بانک فرودگاه جمع شده بودند حتی تعدادی خود را از بدنه آن هنگام سرعت گرفتن بر روی باند فرودگاه آویزان کرده بودند که نیروهای آمریکایی بدون توجه به امنیت جانی مردم و با وجود ازدحام در باند پرواز، این هواپیما را به پرواز در آوردند.

در تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی تصویر سقوط دو نفر از این هواپیمای آمریکایی بر فراز کابل دیده شد.

این درحالی است که آمریکا اعلام کرده که بخشی از پناهجویان افغانستانی را به اوگاندا می فرستد.

همچنین نشریه آمریکایی ویک گزارش داد وقتی که این هواپیما در پایگاه آمریکا در قطر فرود آمد، خدمه پیکر یک افغان را در محفظه ارابه فرود کشف کرده اند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اظهارات سخنگوی پنتاگون درباره سقوط چند تبعه افغان از هواپیماهای آمریکایی در فرودگاه کابل را "شوک" آور خواند.

ماریا زاخارووا روز دوشنبه در گفتگو با شبکه روسیه ۲۴ گفت: واقعا حیرت آور است.. اظهارات جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا را شنیدم که در پاسخ به پرسشی پیرامون سقوط چند تبعه افغان از هواپیماهای درحال پرواز آمریکایی در فرودگاه کابل گفته است: ایالات متحده نمی‌تواند این اطلاعات را به طور دقیق مورد تایید قرار دهد. در حالی که این اتفاق در شرایطی بر روی بال ها یا چرخ های هواپیماهای آمریکایی رخ داده که به تمامی روش ها و ابزار نظارت و کنترل مجهز هستند.

به گزارش ایرنا، نیروهای طالبان روز یکشنبه (۱۵ اوت) بدون درگیری یا مقاومت وارد کابل شدند و در عرض چند ساعت کنترل کامل پایتخت را در دست گرفتند. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این کشور را در همان روز ترک کرد. کشورهای غربی مشغول تخلیه دیپلمات‌ها و کارکنان محلی سفارت خود هستند.
بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد.

پربیننده ترین خبرها