تاسوعا در پاکستان

تاسوعا در پاکستان
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 17:35

عاشقان اهل بیت (ع) در پاکستان امروز (چهارشنبه) مصادف با نهم محرم و تاسوعای حسینی، با راه اندازی دسته های عزاداری، سینه زنی و زنجیر زنی در شهرهای بزرگ و کوچک این کشور در رثای سالار شهیدان، علمدار کربلا و یاران باوفای ایشان، به سوگ نشستند.

العالم ـ آسیا

فریاد لبیک یا حسین و ندای سوزناک "علمدار نیامد" در پاکستان طنین انداز شد و عزاداران حسینی در غم شهادت علمدار کربلا حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام اشک ماتم ریختند.

شبکه‌های تلویزیونی پاکستان نیز که از آغاز دهه ماه محرم، به احترام این‌ ایام مقدس، کمتر اقدام به پخش برنامه های شاد می کنند، در ایام تاسوعا و عاشورا با قطع بخش عمده برنامه های عادی به پوشش مراسم ها و دسته جات بزرگ عزاداری حسین(ع) در شهرهای مختلف این کشور از جمله اسلام آباد و راولپندی می پردازند.

رسانه‌های تصویری پاکستان همزمان با تاسوعای حسینی و برگزاری مراسم پرشور عزاداری سینه زنی و زنجیر زنی در شهرهای اسلام آباد، راولپندی، لاهور، پیشاور، اسکردو، گلگیت، کراچی، کویته، حیدرآباد، مظفرآباد، جهنگ، میانوالی، لارکانا، فیصل آباد، سرگودها، چکوال و کشمیر و ...، بیشترین برنامه های خود را به پخش مستقیم و یا تصاویر ضبط شده این مراسم اختصاص داده اند.

کشور جمهوری اسلامی پاکستان نیز همچون ایران اسلامی، در روزهای تاسوعا و عاشورا، تعطیل رسمی است و اگرچه حضور در مراسم سوگواری امام حسین (ع) ویژه مسلمانان اهل تشیع این کشور است اما عشق به اباعبدالله (ع) و خاندان مطهرش حد و مرزی نمی شناسد.

عاشقان او نه تنها در میان جماعت اهل سنت، که در میان پیروان ادیان مختلف فراوانند و کم نیستند غیرمسلمانانی که همه ساله در ایام محرم، بر مظلومت امام حسین(ع) و یارانش اشک ماتم می ریزند.

بسیاری از مسلمانان اهل سنت نیز به خاطر عشق و ارادت خود به امام حسین (ع) احترام زیادی برای ماه محرم قائل هستند و ضمن همکاری برای تامین امنیت و آسایش عزاداران امام حسین(ع) در این کشور و ارایه خدمات گوناگون به آنان، به احترام این ماه و همچنین ماه صفر، معمولا مراسم جشن و عروسی در این دو ماه برگزار نمی کنند.

به گزارش ایرنا، همزمان با برگزاری آیین‌های مذهبی شیعیان در روز نهم محرم، به دلیل تهدیدات احتمالی و اقدامات تروریستی خدمات تلفن ھمراه علاوه بر اسلام‌آباد در شهرهای راولپندی، لاهور، کراچی، کویته و پیشاور به طور موقت قطع شد و قرار است این طرح فردا مصادف با عاشورای حسینی نیز اجرا شود.

برخی از شهرهای پاکستان در سال‌های اخیر شاهد حملات و اقدامات تروریستی گروه های افراطی بود به طوری که تعدادی از مردم بی گناه قربانی این حوادث شدند.

پربیننده ترین خبرها