آمریکا شکست در افغانستان را با میلیاردها دلار جبران می‌کند!

آمریکا شکست در افغانستان را با میلیاردها دلار جبران می‌کند!
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 22:06

طی سال‌های اخیر، تحریم‌های اقتصادی بهترین سلاح آمریکا در تعامل با مسائل خارجی شده؛ به نحوی که دولت جو بایدن اعلام کرده است میلیاردها دلار از ذخایر دولت افغانستان را که در موسسات مالی ایالات متحده نگهداری شده بلوکه می‌کند تا از دسترسی طالبان به این منابع جلوگیری شود.

العالم- درگوشی

آمریکا کشوری پیشرو در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه دشمنانش، چه دولت‌ها چه افراد و چه جریان‌ها، به‌شمار می‌رود؛ رویکردی که به رغم ادعای سیاسیون آمریکا مبنی بر پایان دادن بر "جنگ‌های ابدی"، ولی دولت بایدن نیز تکرار می‌کند.

منظور از جنگ‌های ابدی عمدتا اشغال افغانستان توسط آمریکا است که تقریبا وارد بیستمین سال خود شده است و دلیل تصمیم بایدن برای عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان شکست پروژه استعماری آمریکا در آنجاست؛ لذا پایان دادن به جنگ‌های ابدی شامل جنگ اقتصادی نمی‌شود.

دولت جو بایدن اینک به بلوکه کردن دارایی‌های دولتی افغانستان که در بانک‌های مرکزی آمریکا به ودیعه گذاشته شده‌اند، متوسل شده است تا به زعم خود، طالبان را از میلیاردها دلار محروم کند. روزنامه "واشنگتن پست" با اعلام این خبر، افزود وزیر خزانه داری آمریکا و مقامات دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری تصمیم به مسدود کردن دارایی‌ها گرفتند. در این گزارش به نقل از یک مقام دولتی آمریکا که با این موضوع آشنا است، آمده است: دارایی‌های بانک مرکزی دولت افغانستان در ایالات متحده در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد. این ممکن است تحویل کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به شهروندان افغان را با مشکل مواجه کند.

اگرچه مقامات دولتی ایالات متحده به طور معمول در مورد حقوق بشر و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین صحبت می‌کنند، اما سیاست آمریکا مبتنی بر تحریم و اقدامات یک‌جانبه‌اش ناقض این نظم بین‌المللی است که درباره آن دم می‌زند. در واقع، کارشناسان سازمان ملل معتقدند که تحریم‌های آمریکا خود نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است.

طبق یک نظرسنجی جدید از سوی رویترز و اپیسوس، در پی سقوط دولت افغانستان، محبوبیت جو بایدن در آمریکا به پایین ترین سطح خود از زمان آغاز به کار او رسیده است. در حالی‌که طبق یک نظرسنجی دیگر از سوی این دو موسسه در روز جمعه، محبوبیت بایدن 53 درصد ارزیابی شده بود، اما پس از تسلط طالبان بر افغانستان میزان محبوبیت او به 46 درصد کاهش یافته است. با این حال، خروج ارتش اشغالگر آمریکا از افغانستان یک رویدادی مثبت یا "فرصتی ارزشمند" برای افغان‌هاست تا دور یک میز بنشینند و بر تشکیل دولت وحدت ملی و فراگیر توافق کنند؛ دولتی که بستر تاسیس ارتش ملیِ مدافع کشور در برابر اشغالگر را فراهم کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها