کاخ سفید: میلیاردها دلار سلاح پیشرفته به دست طالبان افتاده است

کاخ سفید: میلیاردها دلار سلاح پیشرفته به دست طالبان افتاده است
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 09:11

مشاور ارشد امنیت ملی دولت جو بایدن اعتراف کرد که میلیاردها دلار سلاح از جمله هلیکوپترهای پیشرفته، پهپادها و تانک‌های ضد مین، به دست طالبان افتاده و واشنگتن کنترلی بر آنها ندارد.

العالم ـ آمریکا

جیک سالیوان مشاور ارشد امنیت ملی دولت جو بایدن، در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه اعتراف کرد که ارتش آمریکا کانال پیگیری میلیاردها دلار تجهیزات نظامی که به ارتش افغانستان هدیه داده بود را از دست داده است.

سالیوان خاطرنشان کرد، به طور حتم بخش عمده‌ای از این تجهیزات به دست طالبان افتاده است و به نظر نمی‌رسد که آنها بخواهند سلاح‌ها را به آمریکا تحویل دهند.

جیک سالیوان افزود که آمریکا تجهیزات نظامی را به طالبان نداده بود، بلکه تجهیزات را در اختیار ارتش افغانستان گذاشته بود تا از خود دفاع کند.

تصاویر منتشر شده از فرودگاه قندوز نشان داد که طالبان پس از تصرف این شهر سلاح های موجود را به تصرف خود درآورده است. گفته می شود که برخی از این تجهیزات در زمره پیشرفته‌ترین سلاح‌های نظامی به‌شمار می‌روند.

به رغم ادعای آمریکا مبنی بر تجهیز ارتش افغانستان به سلاح های پیشرفته و ارایه آموزش های لازم به ارتش این کشور، نیروهای طالبان پس از فرار نظامیان آمریکایی از افغانستان با در دست داشتن سلاح های معمولی به سرعت استان های این کشور را یکی پس از دیگری فتح و با فرار اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، بر کابل هم تسلط یافتند و ارتش افغانستان به طور کامل فروپاشید.

پس از سقوط کابل به دست طالبان، صدها شهروند افغانستانی به امید فرار از این کشور و سوار شدن بر هواپیمای ترابری آمریکایی سی ۱۷، دور آن در باند فرودگاه جمع شده بودند حتی تعدادی خود را از بدنه آن هنگام سرعت گرفتن بر روی باند فرودگاه آویزان کرده بودند که نیروهای آمریکایی بدون توجه به امنیت جانی مردم و با وجود ازدحام در باند پرواز، این هواپیما را به پرواز در آوردند.

در تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی تصویر سقوط دو نفر از این هواپیمای آمریکایی بر فراز کابل دیده شد.

این درحالی است که آمریکا اعلام کرده که بخشی از پناهجویان افغانستانی را به اوگاندا می فرستد.

همچنین نشریه آمریکایی ویک گزارش داد وقتی که این هواپیما در پایگاه آمریکا در قطر فرود آمد، خدمه پیکر یک افغان را در محفظه ارابه فرود کشف کرده اند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اظهارات سخنگوی پنتاگون درباره سقوط چند تبعه افغان از هواپیماهای آمریکایی در فرودگاه کابل را "شوک" آور خواند.

ماریا زاخارووا روز دوشنبه در گفتگو با شبکه روسیه ۲۴ گفت: واقعا حیرت آور است. اظهارات جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا را شنیدم که در پاسخ به پرسشی پیرامون سقوط چند تبعه افغان از هواپیماهای درحال پرواز آمریکایی در فرودگاه کابل گفته است: ایالات متحده نمی‌تواند این اطلاعات را به طور دقیق مورد تایید قرار دهد. در حالی که این اتفاق در شرایطی بر روی بال ها یا چرخ های هواپیماهای آمریکایی رخ داده که به تمامی روش ها و ابزار نظارت و کنترل مجهز هستند.

پربیننده ترین خبرها