بایدن درصدد اجرای نسخه‌ای جدید از طرح سازش در فلسطین است

بایدن درصدد اجرای نسخه‌ای جدید از طرح سازش در فلسطین است
شنبه 30 مرداد 1400 - 14:01

منابع آگاه به یک روزنامه قطری خبر دادند که رئیس‌جمهور آمریکا با تکیه بر مصر، اردن و تل‌آویو در صدد اجرای طرح سازشی جدید در فلسطین است.

العالم - آمریکا

برخی منابع آگاه از تحرکات جدید واشنگتن برای احیای نسخه‌ای تغییریافته از طرح موسوم به صلح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا خبر دادند.

چند دیپلمات مصری و غربی به روزنامه «العربی الجدید» در این خصوص خبر دادند که در مرحله کنونی شاهد فعالیت آمریکا برای ایجاد چینشی جدید در منطقه عربی و خاورمیانه خواهیم بود و واشنگتن از تمام متحدان خود با هر سطح ارتباطی که با دولت این کشور دارند، خواهد خواست که تلاش خود را برای هماهنگ شدن به کار ببندند.

طبق گزارش امروز (شنبه) العربی الجدید، برخلاف اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که طبق تصور فعلی کاخ سفید، برای تداوم درگیری‌های فیمابین میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر و ترکیه و همچنین تداوم اختلافات شدید میان دولت‌های عربی دوست واشنگتن و کابینه پیشین تل‌آویو تلاش می‌کرد تا درآمدهای مالی واشنگتن را از این راه افزایش دهد و برای دست‌یابی به منافعی محدود، دولت کنونی آمریکا در راستای اجرای طرح جدید خود هر گونه صف‌بندی در ائتلاف‌های مختلف را رد کرده است.

منابع مذکور در ادامه توضیح دادند که مطابق با این نگرش، بایدن در مرحله آتی سطح اتکای خود به «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را با کمک مصر و اردن و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در اجرای آنچه «طرح صلح بلندمدت با فلسطینی‌‌ها» خوانده شده، توسعه خواهد داد.

طبق گفته این منابع، این طرح بر آتش‌بس طولانی‌مدت در اراضی اشغالی و تقویت هماهنگی‌های امنیتی با قاهره در خصوص غزه استوار خواهد بود و همچنین همکاری‌هایی با اردن در خصوص وضعیت کرانه باختری اشغالی و ایجاد فضایی مناسب برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین صورت خواهد گرفت تا مصر در مأمورتی موازی امنیت اراضی فلسطین و توافق بر نوع مدیریت تشکیلات خودگردان را برعهده بگیرد.

منابع مذکور همچنین خبر دادند که به ازای این تحرکات، نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تأمین امنیت صهیونیست‌‌ها از راه آنچه متوقف کردن اقدامات مقاومت خوانده شده، از حمایت واشنگتن و کشورهای عربی مجاور برخوردار خواهد شد؛ و این گام بر توقف تنش امنیتی، ورود به توافق‌های بلندمدت با تشکیلات خودگردان در سطح اقتصادی و تأسیساتی و همچنین موفقیت سیاسی نفتالی بنت مشروط خواهد بود؛ موفقیتی سیاسی که از راه توانمندسازی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای برداشتن گام‌های بلند در مسیر عادی‌سازی عملی روابط با کشورهای عربی همسایه و توسعه اجتماعی و اقتصادی آن‌ها به‌ویژه کشورهای مصر و عربستان سعودی محقق خواهد شد.

به گفته منابع یادشده، این اقدامات رهیافتی جدید از طرح موسوم به صلح آمریکا محسوب می‌شود که پیشتر عنوان «معامله قرن» به خود گرفته بود؛ اما در چند مورد تفاوت‌هایی اساسی با طرح دونالد رئیس‌جمهور سابق آمریکا خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: تمرکز بایدن بر اجرای سریع طرح به‌نحوی که زمینه برای تشکیل کشور قابل زندگی فلسطین مهیا شود، تمرکز بر طرح‌های کوتاه‌مدت به منظور احیای اوضاع معیشتی فلسطینیان و متوقف کردن خشونت‌، تلاش برای ادغام مصر و اردن در ارتباط‌های جاری اما به شکلی مؤثرتر در مقایسه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در پایان، عدم توجه به تغییر نقشه قدرت‌های راهبردی منطقه.

معامله قرن به طرح دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تدوین شد و آن را طرح «صلح» می‌خوانند. بر اساس این طرح، رژیم صهیونیستی، به ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند؛ اما نه پایتختی قدس را می‌پذیرد نه بازگشت میلیون‌ها آواره را.

منابع مذکور همچنین احتمال داده‌اند که سفر «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات عربی متحده به ترکیه و دیدار او با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که روز چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت، از نگرانی ابوظبی از کمرنگ شدن نقش امارات حکایت داشته باشد و به منظور تلاش برای یافتن مسیر تحرکی همگام با طرح جدید دولت آمریکا صورت گرفته باشد. از سوی دیگر این گام ابوظبی این اطمینان خاطر را به کاخ سفید می‌دهد که امارات برای ایجاد صفحه‌ای جدید در روابط با آنکارا که با بایدن تعامل مثبت دارد و از اعتماد او برخوردار است، آمادگی دارد. در واقع این گام، نوعی تبلیغ برای قدرت این کشور عربی در خصوص ایفای نقش گسترده منطقه‌ای در مقایسه با مصر و عربستان سعودی به شمار می‌رود.

این منابع همچنین خبر دادند که سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن که زمان آن روز پنجشنبه این هفته اعلام شده است، به اضافه سفر احتمالی او به قاهره دو مقصد مهم به منظور زمینه‌سازی برای این طرح جدید آمریکا به شمار می‌رود؛ طرحی که به گفته این منابع، مصر سعی دارد در آن حضوری فعال داشته باشد و اعتماد دولت بایدن را به خود حفظ کند با آنکه همچنان اختلا‌ف‌هایی میان دو طرف در روابط دوجانبه، پرونده حقوق بشری، مسلح‌سازی و اقتصاد ارتش وجود دارد.

منابع یادشده در ادامه خاطر نشان کردند که پرونده ترسیم خطوط دریایی میان مصر و فلسطین (نوار غزه) و اشغالگران در صدر دستور کار قاهره قرار دارد.

در همین ارتباط، مذاکرات مربوط به تعیین خطوط دریایی نیز در اواخر ماه می گذشته احیا و سپس مجددا متوقف شد. قاهره اکنون به عنوان بخشی از یک راهکار گسترده‌تر که اجازه بهره‌گیری از عناصر اقتصادی برای ملت فلسطین و بهبود معیشت آن‌ها را بدهد، در تلاش است تا مسائل حل‌نشده این پرونده را حل‌وفصل کند؛ گامی که در عین حال، قاهره، تل‌آویو، فلسطین را وارد یک شراکت پایدار در زمینه‌ اکتشافات گازی و مواد نیتروژنی می‌کند.

منابع مذکور می‌گویند، تل‌آویو به مصر اطلاع داده است که برای ترسیم مرزهای دریایی آمادگی دارد به‌شرط آنکه در نقشه مرزی که تشکیلات خودگردان آن را به سازمان ملل ارائه کرده است،‌ بازنگری‌هایی صورت گیرد

بر اساس گزارش العربی الجدید، مصر همچنین در کنار دو پرونده خطوط مرزی و انرژی به مسئله گردشگران صهیونیست چشم دوخته است و سعی دارد به منظور جبران خسارت‌هایی که استراحتگاه‌های مصر در دریای سرخ پس از استقبال عربستان سعودی از گردشگری جهانی متحمل آن شدند، استفاده از این مورد را نیز گسترش دهد. از‌این‌رو شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اخیرا و برای اولین بار از بیست سال پیش تاکنون کاهش سطح تهدید در سواحل سیناء و شرم الشیخ را از سطح یک به سطح سه کاهش داد. اعلامی که درست چند ساعت پس از پایان دیدار «عباس کامل» رئیس‌ دستگاه اطلاعات مصر با نفتالی بنت صورت گرفت.

دیپلمات‌های مصری و غربی می‌گویند که تغییر موضع ماه نوامبر مصر اساسا به ضمانت‌هایی مربوط می‌شود که بایدن به دولت «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر داده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها